Afbeelding

Jumbo Laarbeek en 'super sociaal' slaan de handen ineen voor actie 'We Love Food'

Algemeen Algemeen

Laarbeek – Met de actie 'We Love Food' wordt voedselverspilling tegengegaan en worden de minima in Laarbeek geholpen. In de Jumbo in Lieshout en Mariahout staat een koeling waar je producten met een korte houdbaarheidsdatum of een plekje/deukje voor maar €0,50 of €1,00 kunt kopen. 25% van de opbrengst per product gaat naar de minimawagen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
"Bij Jumbo garanderen we dat producten nog minimaal 2 dagen houdbaar zijn en hier staan we ook helemaal achter, echter we vinden het toch zonde om deze producten die gewoon goed zijn weg te gooien", vertelt Albert van den Bogaard, eigenaar Jumbo Lieshout en Mariahout.

In beide winkels staat een koeling van waaruit deze producten worden verkocht. "Allereerst doen we dit om voedselverspilling tegen te gaan. De producten zijn namelijk nog goed maar zouden toch vernietigd worden omdat de producten nog maar 1 dag houdbaar zijn." Albert gaat enthousiast verder: "Ten tweede zijn er veel mensen die het ook zonde vinden dat deze producten worden weggegooid en ze deze graag kopen om voedselverspilling tegen te gaan." "En door het kopen van die producten worden de 'bekende' minima van de minimawagen gesteund", vult Antoon van Schaijk, bestuurslid stichting super sociaal, aan. Ze zijn het er beiden over eens dat ze het optimale uit het maatschappelijk verantwoord ondernemen halen.

"Van de 25% die de minimawagen krijgt van de opbrengst worden geen kant-en-klaarmaaltijden gekocht", legt Antoon uit. "Wij willen er echt voor zorgen dat de mensen die bij ons komen een eigen maaltijd kunnen bereiden. Met uiteindelijke doel dat ze weer kunnen functioneren in de maatschappij. Dit is ook het belangrijkste punt waarom Jumbo Laarbeek de samenwerking is aangegaan met de minimawagen."

Testjaar
"Dit jaar wordt echt gebruikt als testjaar", laten de beide heren weten. "We moeten kijken of de actie aanslaat bij het publiek en hoeveel het op gaat brengen." De actie is maandag 2 januari gestart en het was al meteen een geslaagde dag. Albert vertelt dat er al 51 producten uit de koeling verkocht zijn die anders in de container zouden zijn beland. "We gaan binnenkort ook op Facebook 'We Love Food' promoten, want ons doel is om zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met deze mooie actie", zegt Albert.

Antoon sluit af: "In maart wordt er overlegd met de wethouder en wordt er gekeken hoe het ervoor staat met de minimawagen."