Afbeelding

Huidige proef Beekse Brug geslaagd, maar niet dé oplossing

Algemeen Algemeen

Beek en Donk - Eén van de meest beruchte verkeersknelpunten is de Beekse Brug in Beek en Donk. Om dit probleem op te lossen is er in november een proef gestart, waarbij je de hele maand niet vanaf de Lieshoutseweg/Gemertseweg linksaf kon slaan naar de Bosscheweg. Uit onderzoek van TipMooiLaarbeek blijkt dat 40% van de ondervraagden de huidige proef één groot succes vindt. Toch zien veel respondenten dit niet als dé oplossing. Ze dragen zelf oplossingen aan, variërend van een vaste brug, het verbreden van de brug en het aanpakken van de rotonde N272/N279.

Groot succes
De doorstroming is zichtbaar beter volgens de ondervraagden. 'Ik heb geen enkele keer meer aan de Beekse kant in de file gestaan.' 'Doordat automobilisten niet meer linksaf mogen slaan, wordt het verkeer voor rechtdoor niet gehinderd.' Toch wijst de praktijk uit dat niet alle automobilisten zich aan deze verplichting houden en toch eigenwijs linksaf slaan via de oversteekplaats van de fietsers. Dit levert volgens de respondenten gevaarlijke situaties op.

Niet dé oplossing
Maar er zijn ook veel inwoners die de huidige proef géén succes vinden. Zij geven aan dat het probleem zich nu aan het verplaatsen is. 'Er is veel sluipverkeer ontstaan in de Koppelstraat, waardoor die straat helemaal vol loopt met verkeer.' Ook is er een probleem als je in de straat ernaast moet zijn. 'Als je tijdens spitsuren bent wezen tanken of naar restaurant Paradijs bent geweest en je wil weer richting Lieshout is je chinees koud voordat je de weg op kunt', wordt er concreet aangegeven.

Oplossingen
65% van de ondervraagden zou wel een oplossing aan Rijkswaterstaat willen geven. De ideeën voor een tunnel eronderdoor of een vaste brug eroverheen komen het vaakst voor. Ook wordt er aangegeven dat de stoplichten langer op groen mogen staan, zodat er meer verkeer in één keer door kan stromen. Eventuele andere oplossingen volgens de ondervraagden: 'Als je over de brug de weg een stukje verbreedt en invoegstroken maakt voor verkeer dat linksaf of rechtdoor moet, met afzonderlijke verkeerslichten, dan kan het verkeer voor rechtdoor beter doorstromen en gaat het verkeer dat naar de Bosscheweg moet niet meer door het dorp.' 'In mijn ogen moet ook de rotonde N272/N279 aangepakt worden en omgevormd worden tot echte turborotonde, zodat optimaal gebruik gemaakt kan worden van de twee banen.' Er was eerst al een oplossing voor het probleem; de zogenoemde 'Ruit'. Maar dat plan is van de baan geveegd.