Pleinmediatoren (in de oranje hesjes) bij Het Klokhuis
Pleinmediatoren (in de oranje hesjes) bij Het Klokhuis Foto: Daphne van Leuken
MooiLaarbeekTEENZ

Pleinmediatoren bij Het Klokhuis

Algemeen Jongeren

Beek en Donk – Basisschool 'Het Klokhuis' is een 'Vreedzame school'. Dat houdt in dat de leerlingen lessen krijgen over hoe ze met elkaar om moeten gaan. Ze leren hoe ruzies op te lossen, gedragsregels, maar ook het opruimen in de klas. Een van de onderdelen zijn de Pleinmediatoren.

Wat zijn Pleinmediatoren?
Een Pleinmediator is een leerling van groep 6-7-8. Vlak voor de carnavalsvakantie hadden de leerlingen een cursus. Deze cursus wordt gegeven door Oukje van de Vossenberg en Remco Geurts. De toekomstige mediatoren leerden om conflicten op een goede manier op te lossen. Als twee leerlingen ruzie hebben probeert een Pleinmediator dat op te lossen. Hij of zij hoort het verhaal aan van beide partijen. Dat wordt samengevat. Vervolgens laat de Pleinmediator de leerlingen zelf een oplossing bedenken waar beide partijen tevreden mee zijn. Zo niet, dan wordt er een leerkracht bijgehaald. Een Pleinmediator lost alleen kleine ruzietjes op, bijvoorbeeld bij knikkeren als iemand zich niet aan de regels houdt. Bij een gevecht of een conflict waarbij gepest of gescholden wordt lost een leerkracht het op. De Pleinmediatoren krijgen deze week hun diploma.

Partijdigheid
Om te voorkomen dat een Pleinmediator partijdig wordt, zijn ze met twee. In de pauze lopen zij rond. Als er een conflict is waarbij een mediator familie/vriendin is van een mediator kan de ander het alleen oplossen. Als hij/zij dat niet gaat, kan er eventueel een Pleinmediator die die dag geen dienst heeft bijgehaald worden. Als twee partijen ruzie hebben moeten ze beide goedkeuren dat er een Pleinmediator bijgehaald wordt. Ze kunnen anders ook meteen naar een leerkracht stappen.

Ontstaan van 'De vreedzame school'
Het idee van de Pleinmediatoren is ongeveer drie jaar geleden ontstaan. Op de basisschool 'Het Klokhuis' merkten ze dat er regelmatig conflicten waren. Vaak werd een van de twee ruziënde partijen als 'slecht' bestempeld. Een leerkracht zocht een oplossing waarbij het 'slachtoffer' tevreden was, maar de 'boosdoener' niet. Er werd een methode gekozen waarbij niet alleen leerkrachten, maar ook leerlingen voor een fijne school zorgen. Ze zochten een methode voor jong en oud. In groep 1, 2 en 3 krijgen de kinderen in de les uitleg met handpoppen van een aap en tijger. Die poppen hebben kleine ruzietjes die opgelost moeten worden. Vanaf groep 4 krijgen de leerlingen rollenspellen. Ze hebben petten die voor verschillende gevoelens staan. Naast deze aanpak hebben de leerlingen groepsgesprekken en taakverdelingen in de klas.. Het idee van 'De vreedzame school' is heel goed uitgepakt. "We hebben gemerkt dat er een stuk minder conflicten zijn", zegt Oukje. MooiLaarbeekTeenz feliciteert de Pleinmediatoren met het behalen van hun diploma.