Afbeelding

Pilot Passend Onderwijs Laarbeek groot succes

Algemeen Onderwijs

Laarbeek - De Pilot Passend Onderwijs van de Laarbeekse Eenbesbasisscholen is in januari officieel van start gegaan. De pilot blijkt nu al groot succes. Met de pilot wil men de talenten benutten die er in de Eenbesscholen aanwezig zijn en de kennis en ervaring delen en inzetten waar deze het beste tot zijn recht komt!

Twee-sporenbeleid
Binnen de pilot wordt gewerkt met een twee-sporen-beleid. Met deze aanpak wil Eenbes niet alleen directe hulp bieden waar dat nodig is, maar ook op langere termijn goed aanbod voor alle leerlingen verzorgen.

Spoor 1 is de afgelopen maanden stevig neergezet door directe hulp aan kinderen die wel wat extra's kunnen gebruiken, zoals motorisch remedial teaching, sociale vaardigheidstraining en sinds vorige week ook een plusklas voor het jonge kind. Binnenkort zullen zij ook speciale hulp kunnen bieden aan kinderen met ernstige rekenproblemen. Later volgt onder meer nog extra begeleiding voor kinderen met Nederlands als tweede taal.

Met spoor 2 is inmiddels ook al gestart. Hiermee wil Eenbes de basisondersteuning in de klassen versterken. Zij richten zich daarbij voornamelijk op begeleiding en coaching van de leerkracht. Zo helpt de plusklas-leerkracht bijvoorbeeld bij de voorbereiding van thema's en lessen, waardoor de groepsleerkrachten leren om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong nog beter te begeleiden en uit te dagen, waardoor alle kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen!

Plusklas voor het jonge kind
Op de foto zie je kleuters aan het werk in de nieuwe plusklas voor het jonge kind. Zij mochten samen brainstormen over een nieuwe planeet, die zij zouden willen creëren: hoe zou die nieuwe planeet eruit zien? Wat hoort daarbij? Hun ideeën mochten zij verwerken via Denkbeelden. Het werken met Denkbeelden past bij de 21e eeuwse vaardigheden, die belangrijk zijn om kinderen goed voor te bereiden op de toekomst. Deze drie kinderen verwerken hun bijdrage aan de brainstorm, door hun idee te tekenen of te schrijven in het Denkbeeld De Cirkel.