Afbeelding
Foto: Joost Duppen
FOTO'S

"Hoe houden we de klant in Laarbeek?"

Algemeen Fotoseries

Laarbeek - Laarbeekse ondernemersclub VIER hield woensdag 31 januari een thema-avond met als centrale vraag 'Hoe houden we de klant in Laarbeek?' Rob Weiss van Platform De Nieuwe Winkelstraat presenteerde de resultaten uit het Koopstromenonderzoek dat in samenwerking met de Rabobank was uitgevoerd. Aansluitend was er ruimte voor discussie. De avond was vrij toegankelijk voor alle ondernemers, met name detailhandel. Ook de politiek was op de bijeenkomst goed vertegenwoordigd.

"Haal winkels naar het centrum"
"Heeft u straks na de verkiezingen het lef keuzes te maken? Anders doet de provincie het." Rob Weiss begon zijn presentatie met deze dringende vraag aan de Laarbeekse politiek. Het koopstromenonderzoek geeft volgens hem geen positief beeld van de stand van zaken van het Laarbeekse winkelbestand. Grootste knelpunten zijn de decentralisatie en de combinatie van een lage omzet per winkel en een lage vloerproductiviteit. Eén van de belangrijkste zaken die volgens hem aangepakt moet worden, is het tegengaan van leegstand in de centra. "Weg met die vierkante meters, haal winkels naar het centrum. Dat is een kwestie van kiezen. Een enorme opgave die alleen gezamenlijk bereikt kan worden als de wil er is."

Onderscheidend vermogen en innovatiekracht
De detailhandel heeft in Laarbeek een hoge economische positie als het om werkgelegenheid gaat. Het gaat om zo'n 1370 banen in totaal. De dagelijkse boodschappen doet de overgrote meerderheid van de inwoners in de eigen gemeente, maar voor de niet-dagelijkse boodschappen wijken de meesten uit naar Helmond en voor recreatie naar Gemert-Bakel. Kansen liggen er volgens Platform de Nieuwe Winkelstraat dan ook in de hierboven benoemde oplossing van het concentreren van winkels en horeca bij elkaar. Daarnaast zijn onderscheidend vermogen en innovatiekracht van groot belang. Die laatste twee hebben volgens Rob Weiss pas kans van slagen als er betere winstmarges behaald worden.

"Loyaliteit kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen"
Na de presentatie van het Koopstromenonderzoek ging een panel van Laarbeekse ondernemers met elkaar en de overige ondernemers in de zaal in discussie over een aantal stellingen. Mark Lommen van Dio drogisterij uit Lieshout over de stelling dat de klant uit Laarbeek graag lokaal koopt, maar dat er wel een reden toe moet zijn: "Biedt meerwaarde als ondernemer, zoals service, kwaliteit en kennis. Loyaliteit kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen." Frans van den Heuvel van Power to the Pieper onderschrijft dit bij de stelling dat 'beleving en aandacht key zijn': "Je moet je klant op een nette manier behandelen, zijn naam en die van zijn kinderen kennen."

Roland van de Laarschot van 't Verswarenhuys reageerde op de stelling dat er een teveel aan winkelaanbod is: "Er mogen best branches bij, maar er moet inderdaad gesaneerd worden. Mensen die niet in het centrum zitten moeten verleid worden daar heen te gaan." Rob Weiss geeft daarop als tip mee om als ondernemers en politiek gezamenlijk een werkgroep compact centrum op te richten. De conclusie van voorzitter Paul Sneijers van VIER aan het einde van de avond is, dat samenwerking tussen ondernemers van groot belang is: "zoek elkaar op en leer elkaar kennen."

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding