Ramon Chatrer is blij met de winst van het 34ste Groninger cabaretfestival.
Ramon Chatrer is blij met de winst van het 34ste Groninger cabaretfestival. Foto: Nick Bezemer

Ramon Chatrer in voetsporen Jochem Myjer en Theo Maassen

Algemeen

Aarle-Rixtel – Bekende cabaretiers als Jochem Myjer en Theo Maassen gingen hem voor; ook zij wonnen het Groninger cabaretfestival. Maar waar Myjer en Maassen enkel de jury- en publieksprijs in de wacht sleepten, pakte de van oorsprong uit Aarle-Rixtel afkomstige Ramon Charter ook nog de persoonlijkheidsprijs bij de 34ste editie van dit bekende Nederlandse cabaretfestival. Een mooie prestatie van de 24-jarige kleinkunstenaar.

Roestplaats
Met zijn programma ‘Roestplaats’ neemt Ramon zijn publiek mee naar een wereld van gevoelens en emoties. In zijn zoektocht naar het omgaan met woede en lusten is interactie met toeschouwers belangrijk. “Aan het begin van de voorstelling vertel ik dat er een beest in mij zit”, vertelt Ramon. “En vraag de mensen of ze die gevoelens ook hebben.” Ramon zoekt naar een balans tussen een spannende, frisse voorstelling die daarnaast grappig is. Met originele liedjes weet Ramon de gevoelige snaar te raken. Het Groningse festival koppelt jonge talenten aan professionals. Ramon leerde van regisseur Audrey Bolder om het publiek dat hij zo nodig heeft meer los te laten en wat meer te ontspannen. Het festival heeft hem naast winst ook ervaring opgeleverd.

Jongensdromen
Ramon zat nog maar in groep 4 van basisschool de Heindert toen hij samen met een vriendje de DVD van Hans Teeuwen vond. Voor kleine jongensoren waren de rauwe, spannende en gevaarlijke teksten een bron van inspiratie. Het podium lonkte. Een keyboard, gekregen in 4 havo, deed hem zijn schoolwerk vergeten en hij stortte zich vol overgave op het instrument. In datzelfde jaar leerde hij bij toneelvereniging Mariahout veel over toneelspelen. In cursussen genoot hij van vrije improvisaties. Na het behalen van zijn havodiploma vond hij op de Bossche Koningstheateracademie een geschikte opleiding; Een kleinschalige opleiding waar veel kruisbestuiving tussen studenten plaatsvindt. “Omgaan met gelijkgestemden is motiverend en leerzaam”, lacht Ramon. “en ik leerde daar beter piano spelen. Iedereen hoorde mij als ik weer eens op de piano zat te klooien.”

Huiskameroptredens
Voor corona was Ramon bezig met huiskameroptredens. “Een idee van de Koningstheateracademie”, legt Ramon uit. “Je speelt je voorstelling bij mensen thuis, dicht op de mensen, voor minimaal twintig man. Je leert daardoor je publiek goed kennen.” Ramon was aan het regisseren bij theatergroep ‘Basta’ in Eindhoven, speelde in dinershows en gaf les op basisscholen. De kunstsector is door Corona op een zeer laag pitje komen te staan, maar Ramon zit niet bij de pakken neer. “Corona maakt mensen creatief”, vertelt hij. “Ik heb volop nieuwe ideeën.” Het Amsterdams Kleinkunstfestival is een volgend doel. Hopelijk kan hij daar weer een mooie voorstelling neerzetten en het publiek met zijn liederen en verhalen vermaken.