Laarbeek start met nieuwe social media-vorm: Yazula

NULL

Laarbeek start met nieuwe social media-vorm: Yazula


Laarbeek – De gemeente Laarbeek werkt vanaf donderdag 6 juni met een nieuwe vorm van Social Media. Naast de gemeente starten ook Pannenkoekenhuis Pluk, Jansen Kappers, De MooiLaarbeekKrant en winkeliersvereniging Piet van Thielplein hiermee. Het gaat om het nieuwe medium Yazula, een applicatie die locatieberichten verstuurt.

Het idee is afkomstig van Jan Vroomans uit Gemert en Marcel Timmermans uit Arnhem. Al in 2005 had hij dit concept voor ogen. “De techniek was toen nog niet ver genoeg om dit te kunnen realiseren. Dat is nu wel en daarom is het nu ontplooid.”

Op Yazula kunnen bedrijven en (overheids)instanties berichten koppelen aan een geografische locatie. Jan: “Je kunt instellen binnen welke straal je berichten wilt ontvangen. Dit kan van 100 meter tot 10.000 meter. Deze berichten komen dan allemaal tevoorschijn op je smartphone of tablet. Dit kan een bericht van de gemeente zijn dat het glad is op de weg, maar ook een aanbieding van een bepaalde winkel. Politieberichten en Amber Alerts worden ook in Yazula geplaatst.”
Jan: “Met Yazula kun je op een eigentijdse manier kostenbesparend veel mensen tegelijk bereiken. Inmiddels is de applicatie ook al in de gemeente Capelle aan de IJssel en Gemert in werking.”

Een persvoorlichtster van de gemeente vertelt: “Yazula biedt veel kansen. Daarom doen wij eraan mee. Wij kunnen mensen gaan benaderen per kern en per wijk. Wij gaan er verschillende soorten berichten opzetten, waarbij we beginnen met vijftig cadeauberichten.”

Ook Arjan van Vugt, eigenaar van Jansen Kappers, was meteen overstag om Yazula te gaan gebruiken. “Door deze applicatie blijven mensen op een goede manier op de hoogte van (nieuws)gebeurtenissen van verschillende bedrijven en instanties. Waar je bij andere Social Media-vormen mensen moet toevoegen om te kunnen volgen, ontvang je hier berichten die waardevol zijn voor de locatie waar je je bevindt.” Arjan begint met het versturen van actieberichten, waarbij lezers korting krijgen op een behandeling. De eigenaar van de kapsalon is tevens voorzitter van winkeliersvereniging Piet van Thielplein, welke ook begint met Yazula.
 
Naast de gemeente en Jansen Kappers begint ook Pannenkoekenhuis Pluk met Yazula. “Wij geloven in deze nieuwe media. Wij beginnen met 25 cadeauberichten, waarbij we bijvoorbeeld afhaalpannenkoeken weggeven. Dit bericht hoef je niet alleen te ontvangen als je bij ons restaurant in de buurt bent; we hebben er ook een aantal verstopt op verschillende locaties in Laarbeek. Dat maakt het erg leuk.”

Ook MooiLaarbeek werkt vanaf deze week met Yazula. Eén tot twee keer per week zullen zij hierop een belangrijk bericht voor de inwoners van Laarbeek zetten.

Yazula is via de appstore (android en iOS (apple))gratis te downloaden. Ook via de computer kan Yazula gebruikt worden. Ga daarvoor naar de website www.yazula.com.