College Laarbeek wijst voorkeursalternatief Ruit af

NULL

College Laarbeek wijst voorkeursalternatief Ruit af


Laarbeek – Het college van Burgemeester en Wethouders is tegen het ingediende voorkeursalternatief van de Noord Oost Corridor van de provincie Noord-Brabant. Op 2 oktober kwam de provincie naar buiten met het voorlopige voorkeursalternatief, met de vraag aan de betrokken gemeente om hier een standpunt over in te nemen. Naast Laarbeek nemen ook Eindhoven en Nuenen een negatief standpunt in.

“Het voorlopige voorkeursalternatief bevat voor Laarbeek in elke kern een maatregel waardoor hier de leefbaarheid afneemt”, legt wethouder Frans van Zeeland uit. Belangrijk uitgangspunt is de N279 en de aansluiting op de N272 bij Laarbeek. Van Zeeland: “De weg van Veghel naar de Gemertseweg wordt niet verbreed, en blijft een tweebaansweg. De aanleg van de nieuwe weg zal veel vrachtverkeer aantrekken, zonder de verbreding van deze verbinding zal hier veel oponthoud ontstaan.”

Het college is bang dat vrachtverkeer de nieuwe weg gaat ontwijken en dat daardoor sluipverkeer ontstaat in Beek en Donk. Daarnaast zal, volgens hen, het omgekeerde ook gebeuren: “Vrachtverkeer dat vanuit Veghel komt zal om files te voorkomen wellicht de afslag naar Zijtaart nemen en hierdoor via de Veghelsedijk Mariahout binnenkomen. Hetzelfde geldt voor als ze de afslag Sint Oedenrode/Nijnsel nemen. De leefbaarheid in zowel Mariahout als Beek en Donk zal door dit sluipverkeer enorm aangetast worden. Dit was voor het college een reden om tegen het voorkeursalternatief te stemmen”, aldus Van Zeeland.

Bereikbaarheidsakkoord
Voor het college is het Bereikbaarheidsakkoord van 2007 nog steeds het uitgangspunt. Van Zeeland legt uit: “Een weg op maaiveldniveau is een van de maatregelen, waar de gemeente op tegen is, omdat het in strijd is met bovenstaand akkoord. Ondertunneling in het gebied heeft de voorkeur. Vooral omdat een maaiveldvariant qua geluidsuitstraling zeer veel invloed heeft op het woonmilieu in de kernen Beek en Donk, Lieshout en Aarle-Rixtel en specifiek in de wijk Opstal.”

Ligging

In het voorkeursalternatief ligt de Oost-Westverbinding aan de zuidzijde van het Wilhelminakanaal. De voorkeur van de gemeente gaat echter uit naar de alternerende ligging. Dit heeft als voornaamste reden dat de zuidelijke ligging het woon- en leefmilieu in Lieshout erg aantast.

Aansluiting Laarbeek
Onder de Zuid-Willemsvaart komt een aquaduct bij Aarle-Rixtel. Dit is op het kruispunt van de kanalen. De weg loopt vanuit Lieshout langs het kanaal naar Beek en Donk. Vooral in Aarle-Rixtel en in Beek en Donk rijst de vraag hoe zij straks vanuit hun dorpen de weg op kunnen komen. Dit is namelijk nog niet duidelijk gemaakt in het voorkeursalternatief. Van Zeeland legt uit: “De wegen van Beek en Donk en Aarle-Rixtel kruisen de nieuwe weg. Er is nog niets bedacht voor een op- of afrit hier, maar ik ga ervanuit dat hier nog wel een oplossing voor komt.”

Het standpunt van het college wordt vandaag – donderdag – besproken in de gemeenteraadsvergadering, na de behandeling van de programmabegroting.