Afbeelding

Nieuw naambord voor de Bernadetteschool

Onderwijs

Nieuw naambord voor de Bernadetteschool


Mariahout - Onder een stralende zon werd dinsdag het nieuwe naambord van de Eenbes Brede school Bernadette onthuld door kinderen van de kinderraad.

Breed

Directeur Leo Donkers herinnert er in zijn openingswoord aan, dat de nieuwe brede school voor kinderen van jong tot oud begeleiding biedt. Kinderen betrekken het begrip ‘breed’ vooral op zichzelf. “We willen veel leren en krijgen daar op deze school de kans voor”, aldus vier leerlingen van groep 8. Jur van Eijndhoven, Ellis van de Ven en de leden van de kinderraad, Wout Barten en Aniek van de Ven zijn het hierover eens. “Wij leren meer, dan de kinderen vroeger, want we hebben nieuwe methodes, digiborden, laptops en computers.” Deze leerlingen hebben zelfs de komst van een nieuwe directeur meegemaakt. “Een hele goeie”, daar zijn ze het over eens!

Begeleidingsaanbod

Directeur Leo Donkers benadrukt dat de school midden in de maatschappij wil staan. Gelukkig zijn er heel goede contacten tussen de drie verschillende geledingen. Concreet betekent dit, dat kinderen van de basisschoolafdeling gaan voorlezen voor peuters. Normaal is het al gebruikelijk, dat kinderen uit een hogere klas ondersteuning verlenen bij het leren lezen van de kleineren. “Het gaat dan vooral om ze sneller te leren lezen”, vertelt Aniek. Leo vult aan: “Op den duur zal er gedacht worden over één regelgeving en bestuur voor de 0 tot 12-jarigen. Zover is het nog niet, maar misschien komt er een eenduidig begeleidingsaanbod voor de hele leeftijdsgroep.”

Samenwerking, ruimte, toekomstgericht
De scholen onder het bestuur van ‘De Eenbes’ gaan uit van bepaalde kernwaarden, die op iedere school belangrijk zijn. Elke school moet betrokken zijn en professioneel werken. Daarnaast kiest de school een paar specifieke speerpunten uit, die belangrijk zijn voor de opleiding van de leerlingen. Voor de Bernadette Brede school zijn dit samenwerking, ruimte en toekomstgericht bezig zijn. Directeur Donkers vindt het belangrijk, dat een kind goed wordt geobserveerd, zodat de leraar van de klas precies voor ogen heeft hoe het beste uit de leerling te halen is. “Als dit betekent, dat een leerling al heel vroeg letters wil leren moet dit kunnen, maar het is geen verplichting, het is een keuze die het kind maakt en waarin het zo goed mogelijk wordt begeleid door de school.” Dit wil de school onder andere bereiken met het werken met visuele modellen, waardoor denkprocessen kunnen worden gestructureerd. Onder de naam ’denkbeelden’ is een methode uitgedacht om leerlingen te leren denken in samenhang.

Lentekriebels
De komende tijd staat in het teken van het project ‘Lentekriebels’, waarin opvoeding en seksualiteit aandacht krijgen. “Ouders vinden het nog steeds moeilijk om erover te beginnen, maar als de school een aanzet geeft volgen de gesprekken thuis vanzelf”, vertelt Leo.