Afbeelding

Inspelen op toekomst winkelaanbod Laarbeek

NULL

Inspelen op toekomst winkelaanbod Laarbeek


Laarbeek – Op de laatste maandag van september vond in het Brouwerijcafé in Lieshout een interactieve bijeenkomst plaats over de retailnota die door de gemeente Laarbeek is opgesteld. Aan het opstellen van de retailnota is een intensief traject voorafgegaan. Het doel van de interactieve avond was het geven van een terugkoppeling door de gemeente van de resultaten van dit traject en het verder uitwerken van actiepunten.

De totstandkoming van de retailnota

In overleg met ondernemers en consumenten heeft de gemeente Laarbeek een retailnota ontwikkeld. Onder retail wordt verstaan ‘alle bedrijven die goederen en diensten rechtstreeks aan consumenten verkopen’. Consumenten en ondernemers hebben o.a. meegedacht via het inwonerspanel TipMooiLaarbeek.nl. Ook is er voor de zomervakantie een drukbezochte bijeenkomst over retail geweest, waar gebrainstormd is over de belangrijkste vraagstukken. Vanuit al deze verschillende visies en invalshoeken is één beleidsstuk opgesteld: de Laarbeekse retailnota. Volgens planning wordt deze nota nog dit jaar vastgesteld door de Laarbeekse politiek.

"De concurrentie neemt toe en winkels verdwijnen waardoor leegstand ontstaat"


Retailavond 

Tijdens een interactieve bijeenkomst op maandagavond 28 september in het Brouwerijcafé in Lieshout werden de resultaten van dit traject teruggekoppeld door de gemeente. “Hoe houden we Laarbeek aantrekkelijk voor consumenten, is een belangrijke vraag voor ons. De consument koopt steeds meer via internet en geeft de voorkeur aan grotere winkelcentra (schaalvergroting). De concurrentie neemt toe en winkels verdwijnen waardoor leegstand ontstaat. De gemeente Laarbeek wil door middel van haar retailnota inspelen op deze ontwikkelingen en ervoor zorgen dat het Laarbeekse retailaanbod toekomstbestendig is maar ook blijft”, aldus wethouder Tonny Meulensteen. 

Uit de terugkoppeling van de resultaten van de gehouden enquête onder bedrijven en consumenten kwam het volgende naar voren:

Zowel inwoners als bedrijven geven zichzelf en de gemeente dezelfde opdrachten mee; namelijk het aanpakken van leegstaande panden, het zorgen voor een betere sfeer en gezelligheid en meer samenwerken in promotie en productaanbod. 
De dagelijkse boodschappen en artikelen voor in en om huis kopen inwoners gewoon in Laarbeek. Ook voor de kapper, fietsenmaker en uit eten gaan inwoners naar Laarbeekse bedrijven. Museumbezoek en dergelijke doet men buiten Laarbeek. Ook voor mode wordt buiten Laarbeek gekocht of via internet (vooral in Mariahout). 77% geeft aan even vaak dan de jaren daarvoor de Laarbeekse retailers te bezoeken. 
80% van de bedrijven geeft aan dat hun klantenbestand uit Laarbeek komt. Ongeveer 40% geeft aan niets met internet te doen en 40% ziet juist een toename aan internetklanten.
Zowel inwoners als bedrijven zien de Muziektuin en Kasteel Croy als de ‘parels’ van Laarbeek. Het slechtste scoort Laarbeek op het gebied van sfeer en horeca-aanbod. Ook het parkeren is een aandachtspunt. 

Het vormen van actiegroepen
De nota richt zich op vijf gebieden: winkelconcentratiegebieden (winkelcentra), woonwijken/centrumgebieden, perifere (verspreide) locaties, het buitengebied en Laarbeek in de regio. Voor elk gebied zijn – naar aanleiding van de verkregen resultaten - een toekomstvisie en actiepunten opgesteld. 

"We kopen steeds meer via internet"


Deze vijf gebieden werden tijdens de retailavond op vijf verschillende posters gepresenteerd in de zaal. Bezoekers van de retailavond konden een rondje maken langs alle posters en zich laten informeren over elk van de vijf genoemde gebieden door een medewerker van de gemeente. 

Op basis van betrokkenheid of interesse kozen mensen voor een van de vijf thema’s om bijbehorende actiepunten verder uit te werken. “Mensen die zich alsnog willen aansluiten om mee te denken over de uitwerking van een van deze gebieden, kunnen te allen tijde contact opnemen met mevrouw Gerda Hendriks van de gemeente Laarbeek”, verklaart een woordvoerder van de gemeente.

Afsluiting
De avond werd afgesloten door Paul Sneijers van het ZLTO met een inspirerend verhaal over samenwerken aan de hand van het project ‘Boer, bier, water’. In dit unieke project werken lokale boeren samen met gemeente, ZLTO, Bavaria, Waterschap Aa & Maas en de lokale Rabobank om de bodem en het water waar zij mee werken gezond te houden. Het is de bedoeling dat de vijf werkgroepen zich zelfstandig gaan bezighouden met een vervolg op de genoemde actiepunten.