Meerderheid inwoners Laarbeek prefereert auto boven bus

NULL

Meerderheid inwoners Laarbeek prefereert auto boven bus 


Laarbeek- Uit onderzoek van TipMooiLaarbeek blijkt dat 62% van reizend Laarbeek nooit gebruik maakt van het openbaar (bus)vervoer in Laarbeek. Ondervraagden die wel gebruik maken van openbaar vervoer, reizen voornamelijk met busdiensten van Hermes. De Buurtbus wordt weinig gebruikt.

Gemak dient de mens
2% van de respondenten maakt dagelijks gebruik van openbaar vervoer in Laarbeek. Ruim een kwart gebruikt de bus zelden, minder dan 1 keer per kwartaal. Naast de auto geeft men aan liever de fiets te nemen. Openbaar vervoer in Laarbeek wordt als omslachtig omschreven. Er zijn niet voldoende haltes en brengt mensen niet waar ze moeten zijn. Uit opmerkingen van geënquêteerden is merkbaar dat men de buurtbus nauwelijks kent. Toch zal Ov-routeplanner de buurtbus noemen als je met openbaar vervoer naar de grotere gemeentes in de buurt gaat. Soms direct, maar overstappen bij de Bavariarotonde behoort ook tot de mogelijkheden.

Lijnbussen in Laarbeek
Als de auto als vervoermiddel weg zou vallen, kiest 46% van de respondenten opeens wel voor het streekvervoer. Harry de Groof, voorzitter van Buurtbus Laarbeek, geeft aan dat vooral lijn 121 goed gebruikt wordt. “Lijn 121 van Hermes staat op de tweede plek van drukste lijndiensten”, vertelt Harry. Harry spreekt zijn zorg uit over het openbaarvervoersbeleid. “Er zijn plannen om lijn 21 te laten vervallen”, legt hij uit, “de buurtbus zou hier een gat moeten kunnen opvullen.” Harry geeft aan dat veel mensen nog niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden die de buurtbus biedt. 

Buurtbus wordt volwassen
In 2013 heeft een groep vrijwilligers de buurtbus nieuw leven ingeblazen. De route is aangepast met een nieuwe dienstregeling. “We zijn het ideale vervoermiddel om vanuit onze dorpen naar lijnbussen van Hermes of in Helmond te komen”, vertelt Harry. In een uur tijd rijdt de buurtbus het rondje Beek en Donk-Helmond en terug. “De buurtbus is heel klantvriendelijk,” legt Harry uit, “de bus stopt als je langs de route staat en je hand opsteekt en je kunt met de chauffeur afspreken waar hij langs de route stopt. Klantvriendelijker dan een gewone lijndienst”, lacht Harry. 

Onbekend maakt onbemind
De buurtbus kampt met haar imago. Zo geven respondenten aan dat reistijden ongunstig zijn en dat de buurtbus niet is opgenomen in de Ov-routeplanner.” Dat dit onjuist is, blijkt uit raadpleging van de OV Routeplanner 9292. Een inwoner van Mariahout kan (al) om 7.34 uur op de halte bij het Havenplein in Helmond zijn. Overstappen op lijnbussen via de rotonde bij Bavaria kan al voor 7.30 uur ‘s morgens. Harry vertelt: “Hoewel meer oudere mensen gebruikmaken van de buurtbus, merken we toch dat jongeren het gemak van de buurtbus ontdekken.” Hij vertelt trots verder: “We vervoeren ruim 400 mensen per maand, daar keek Hermes zelfs van op.” Passagiersaantallen stijgen. In 2013 gebruikten ongeveer 2400 mensen het vervoersmiddel, afgelopen september hadden al 3800 mensen de buurtbus gebruikt. 

Buurtbus voor oma?
Een buurtbus bevordert de leefbaarheid in de dorpen. Vooral ouderen maken gebruik van de bus. ‘Zorg om het Dorp’ Mariahout geeft inwoners de gelegenheid om met de Ov-kaart te oefenen. Vrijwilligers leggen uit hoe een Ov-kaart wordt aangevraagd en gebruikt. “Niet iedereen is gewend om te reizen met het openbaar vervoer”, Vertelt Ria Lindeman van ‘Zorg om het dorp’. “Wij begeleiden mensen die het openbaar vervoer willen gebruiken.” Tijdens het project ‘Met de buurtbus mee’ hebben vrijwilligers ouderen het gemak van de bus laten zien. “Helmond is gemakkelijk te bereiken,” legt Ria uit, “het Elkerliek ziekenhuis is eenvoudig te bereiken.” 

Bezuinigingen

Door bezuinigingen zou de buurtbus kunnen verdwijnen. In 2017 zal de provincie haar subsidie aan de grote commerciële busmaatschappijen verstrekken. Sympathieke initiatieven zoals de buurtbussen maken zich zorgen of ze nog wel geld gaan ontvangen van deze grote organisaties. Harry besluit: “We hebben plannen om onze krachten te gaan bundelen.” Afspraken om samen met andere plaatselijke buurtbussen te overleggen zijn al gemaakt. De buurtbus is belangrijk voor de leefbaarheid van de dorpen en al haar inwoners.