Laarbeekse inzet tijdens het grafitti spuiten
Laarbeekse inzet tijdens het grafitti spuiten

Juffen en meesters leren tijdens Eenbesdag

Algemeen Onderwijs

Laarbeek/Mierlo – Onderwijs is in beweging. Welke koers gaan scholen van de Eenbes komende jaren varen? Ruim vijfhonderd Eenbesmedewerkers dachten woensdag 24 mei na over het onderwijs. Naast een serieuze insteek had de dag ook een ontspannen karakter, elkaar ontmoeten.

Leerling centraal
Een schitterende dag voor een studiedag. Terwijl 5300 leerlingen van de Eenbes pretparken onveilig maken of koffers pakken voor een langere Hemelvaartsvakantie, volgen in conferentiecentrum 'De Brug' in Mierlo leerkrachten lezingen en workshops. Achterliggende gedachte: wat is de rol van de leerkracht in 2020? Volgens medeorganisator Eric van Son, directeur Expertise-netwerk Stichting Eenbes, is de dag al geslaagd. Teams zijn bijna compleet aanwezig. Er is enthousiasme om samen te werken aan onderwijs waarin ieder kind tot zijn recht komt. "We staan aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen. Als organisatie staan we nog aan het begin", vertelt Eric. "Voorheen waren scholen binnen onze organisatie autonoom. We streven nu naar intensievere samenwerking, waarin we gebruik maken van elkaars vaardigheden. We merken dat de leerstijl van onze leerlingen aan het veranderen is. Daar moeten wij als professionals op inspringen. Elk kind heeft eigen talenten. Het is onze taak om kinderen goed te begeleiden, zodat individueel talent tot bloei komt. Leerkrachten kunnen hierin van elkaar leren. Stem af op je leerling. De leerkracht eerder als begeleider en coach die talenten van kinderen herkent."

Modern onderwijs
Modern onderwijs stond dan ook in 28 presentaties en workshops centraal. Bezoekers aan de Eenbesdag konden bijvoorbeeld luisteren naar Maurice de Hond die een uiteenzetting gaf over onderwijs in de eenentwintigste eeuw. Technologie, bijvoorbeeld de iPad, wordt ingezet om gepersonaliseerd te leren. Leerkrachten werden creatief aan het werk gezet met onderzoekend en ontwerpend leren. Aan de hand van uitdagende vraagstellingen worden leerlingen aangezet tot samenwerking. Tijdens deze workshop werd door groepjes leerkrachten een stad in een vierkante meter gebouwd. Een workshop die zo is in te zetten in de dagelijkse praktijk. In verschillende workshops stond de manier waarop kinderen leren centraal. Hoe ga je met verschillende leerstijlen om en hoe krijg je kinderen positief uitgedaagd? Ouderbetrokkenheid, gezonde school, programmeren. Genoeg om uit te kiezen. Daarnaast was er ruimte voor ontspanning tijdens een workshop graffiti of Braziliaanse percussie. In de workshop 'Maakonderwijs' kwam het kind in sommige leerkrachten naar boven. Vol enthousiasme ontwierpen groepjes zeilbootjes die met een bladblazer alle kanten op voeren. Natuurlijk stonden hier samenwerken, taken verdelen en je werkstuk verbeteren centraal. De Eenbesdag die gezamenlijk was begonnen werd ook gezamenlijk afgesloten. Gastspreker Ernst Reichrath bracht op een ludieke manier mensen in beweging, waarbij bestuursvoorzitter Wim Klaassen fysiek tot samenwerken kwam. Een kolderieke afsluiting van een leerzame dag.

Afbeelding