Afbeelding
Foto: Martin Prick

Accretio is beeldbepalend voor Laarbeek

Algemeen Gemeente

Laarbeek - In 2004 onthulde toenmalig commissaris van de koningin mevrouw Maij-Weggen het kunstwerk op de rotonde bij Bavaria. De officiële naam 'Accretio', dat 'samengaan en opgaan in elkaar' betekent, wordt door de inwoners van Laarbeek bijna nooit gebruikt. Velen zien er een bierflesdopje of kroonkurk in.

Kunstenaar Ron van de Ven zegt daarover: "Om allerlei redenen vond ik het nodig om de starre vorm van de gebogen balk te onderbreken, zodat het geheel speelser zou worden. Pas toen de deuken in de vorm hun juiste plaats hadden gekregen, zag ik ook de overeenkomst met een kroonkurk. Dat is dus eigenlijk spontaan ontstaan. Dat het goed uitkomt omdat één van de opdrachtgevers bierbrouwerij Bavaria was, is toeval."

62
De opdrachtgevers waren behalve Bavaria de gemeente Laarbeek en de provincie Noord-Brabant. Ron van de Ven kwam als kunstenaar in beeld doordat hij aangesloten was bij een groep van Brabantse kunstenaars. In deze groep waren enkele mensen betrokken bij adviezen, die aan gemeenten werden uitgebracht ten behoeve van de aankoop van kunst. Uit de grote groep kunstenaars werden er vier uitgekozen, die een schetsontwerp mochten indienen. Daaruit is de keuze gemaakt. Ron heeft al veel kunstwerken gemaakt, die in Brabant een plaats hebben gekregen. "Maar ik ben pas 62, ik kan er nog veel maken ", lacht Ron.

Dynamisch
"Het kunstwerk staat op een rotonde, en dan kijk je 's morgens tegen een andere kant van het kunstwerk aan dan 's avonds, als je weer terugrijdt. Ik vind het belangrijk, dat het beeld anders is, dan op de heenweg. Eigenlijk is mijn doel, dat het beeld iedere keer een andere beleving wordt, als je er van verschillende kanten tegenaan kijkt. De locatie, waar het beeld staat is bepalend voor de vorm van het beeld. Ron vertelt: "Het hoofdkantoor van Bavaria rijst als een monoliet op uit het water en vormt een gesloten geheel. Als ik daar dan een gesloten vorm bij plaats op die rotonde verlies ik het qua grootte natuurlijk altijd van het Bavariacomplex. Ik moet dus een concessie doen, mijn vorm wordt open. Maar daarbij moet het ook recht doen aan de andere opdrachtgever, de gemeente en de provincie. In mijn ontwerp ben ik daarom uitgegaan van een vierkante paal, die de vier samengevoegde gemeentes voorstelt. Deze verticale stam ontwikkelt zich vervolgens en gaat zijn eigen weg in een dynamisch groots gebaar, misschien bijna wel te groot voor zijn eigen stam." De al besproken deuken in de vorm zorgen voor een bepaald ritme in de vorm. De snelle groei van de vier gemeenten gezamenlijk wordt wat minder snel door de deuken, die je ook kunt zien als problemen, die ontstaan tijdens het samengaan van de gemeenten.

Bamboe
Oorspronkelijk was het de bedoeling, dat er op de heuvel van de rotonde bamboe van ongeveer 1,5 meter hoogte zou worden geplant. Het zou een referentie zijn naar de gerst, één van de grondstoffen voor bier. Dat heeft Ron echter weten tegen te houden door aan de commissie, die daarover besliste twee ontwerpen te laten zien. Eén met de hoge bamboe eromheen en één met gras als beplanting. Het laatste ontwerp was ook voor de commissie het beste ontwerp en daarom staat het kunstwerk nu op een grasheuvel. "Anders had ik het hoger moeten maken, zodat het boven de bamboe uitkwam en dat heeft constructie-technisch en optisch een hoop nadelen", legt Ron uit. Het cijfer '4' door sommigen gezien wordt als het beeld vanuit Aarle-Rixtel wordt genaderd, was bij Ron nog niet opgevallen en niet zo bedoeld, maar toevallig ontstaan.

Verslonsing
Erg jammer vindt Ron, dat het kunstwerk zo slecht wordt onderhouden. De kleur van het beeld is erg flets geworden door de weersinvloeden en de algengroei. Ook heeft een Eindhovense studentenvereniging er een hele lading stickers opgeplakt. Daarnaast is vooral vanuit de richting Beek en Donk het beeld vuil-groen door algengroei. "In de jaren voor de plaatsing van het werk werd er gediscussieerd over de afwerking. Die zou duurzaam moeten zijn, indachtig de uitgangspunten van Bavaria. Ik moest dus verf op waterbasis gebruiken in plaats van de toenmalig veel sterkere thinner-variant. Daar heb ik mee ingestemd, maar bij de gemeente, verantwoordelijk voor het onderhoud, aangegeven, dat er dan eerder en vaker onderhoud nodig was. Ik schaam me over hoe het beeld er nu bij staat. Ik heb dit in 2013 al aangegeven en hoe langer je wacht hoe moeilijker en duurder het onderhoud wordt, want het beeld is van staal, dus als roestvorming begint is er geen houden meer aan.

Onbevangenheid
Ron is als docent verbonden aan de St Lucas kunstenaarsopleiding in Boxtel. Het leuke aan de kunstenaars in opleiding vindt hij dat de leerlingen vanuit een naïef enthousiasme ontwerpen maken. "Ik ga ze de eerste jaren nog niet beperken met allerlei eisen die er vanuit opdrachtgevers aan kunstwerken worden gesteld als budgetten, grootte en kleurstelling. Dan beperk ik ze te veel. Alles is prima, maar in het laatste jaar van de opleiding probeer ik ze te leren, dat er met meer dingen rekening moet worden gehouden, dan dat ze vanuit hun onbevangenheid hadden gedacht. Zelf denk ik al meteen aan alle 'maren' als ik een ontwerp zie. De leerlingen hebben dat niet en dát is voor mij mijn grootste inspiratiebron! Ik heb van mijn leerlingen geleerd eerst het ontwerp te maken en dan pas te gaan werken aan beperkingen. Daar houd ik bewust in de eerste fase dus geen rekening mee".

DeMooiLaarbeekKrant heeft gesproken met een bevlogen kunstenaar, die een kunstwerk heeft gemaakt dat bij alle inwoners gekend is en gewaardeerd wordt, al is de officiële naam 'Accretio' iets moeilijker te onthouden en te concretiseren als 'De Kroonkurk'.

Afbeelding