Het zicht van een afdraaiende auto vanuit de Wellestraat richting de Bosscheweg. Voordat de auto de weg op kan, moet het eerst nog voorbij een fietspad, dat beperkt zichtbaar is door de hekwerken aan beide zijden
Het zicht van een afdraaiende auto vanuit de Wellestraat richting de Bosscheweg. Voordat de auto de weg op kan, moet het eerst nog voorbij een fietspad, dat beperkt zichtbaar is door de hekwerken aan beide zijden Foto: Joost Duppen

Afwaarderen Bosscheweg mogelijke oplossing voor knelpunten

Algemeen Verkeer

Beek en Donk – Afgelopen week presenteerde verkeerskundige Eddy Michels namens bureau Megaborn de resultaten van het in opdracht van de gemeente Laarbeek uitgevoerde onderzoek naar de verkeersveiligheid op de Bosscheweg in Beek en Donk. In juni van dit jaar haalde de gemeente informatie op bij inwoners en omwonenden, welke info is meegenomen in een aantal mogelijke oplossingen die Megaborn voorstelt.

Te veel (vracht)verkeer
Het onderzoek heeft zich met name gericht op de kruispunten van de Bosscheweg met de Wellestraat, de Thibostraat en de Mgr. Verhagenstraat. Tussen januari 2013 en maart 2018 vonden er maar liefst 29 ongevallen plaats, waarbij 13 gewonden en één dodelijk slachtoffer vielen te betreuren. Volgens aanwezige buurtbewoners ligt het daadwerkelijke aantal ongevallen nog veel hoger. Afgezet tegen het landelijk verkeersveiligheidsbeleid, rijdt er over de Bosscheweg te veel verkeer, heeft het 30-kilometergedeelte een verkeerde vormgeving, is er sprake van verschillende voorrangsregelingen en valt op dat bromfietsers geen gebruik maken van de rijbaan, stelt Megaborn.

Onveilige situatie
Om te komen tot een oplossing observeerde Megaborn de kruispunten. "Er zijn ontzettend veel fietsers op de Bosscheweg tijdens de ochtendspits en veel hiervan slaan plotseling af vanaf het fietspad. Er is sprake van een slecht zicht op (brom)fietsers op de Bosscheweg komend vanuit de Wellestraat en Thibostraat en de opstelstroken bij de brug zijn nuttig als de brug open is, maar blokkeren het zicht als de brug dicht is. Dit alles leidt tot een zeer onveilige situatie die vraagt om een pakket van maatregelen", legt Michels uit.

Lees meer in DeMooiLaarbeekKrant van donderdag 29 november.