De rotonde op de N279 tussen Gemert en Beek en Donk
De rotonde op de N279 tussen Gemert en Beek en Donk Foto: www.112nieuwsonline.nl

Dorpsraden in beroep tegen provinciaal plan N279

Algemeen Algemeen

Laarbeek - De dorpsraden van Beek en Donk en Aarle-Rixtel hebben gezamenlijk beroep aangetekend tegen het besluit van de provincie om de kruising van de N279 met de N272/N615 om te bouwen tot een halve Haarlemmermeeroplossing/halve klaverblad (VKA).

Voorkeur voor turborotonde op maaiveldniveau of rotonde met viaduct
Waar de gemeenteraad op zoek lijkt te gaan naar andere manieren om invloed uit te oefenen op de plannen voor de N279 Veghel-Asten, gaan de dorpsraden van Beek en Donk en Aarle-Rixtel wél in beroep. Zij zijn het niet eens met de oplossing die de provincie heeft gekozen voor de kruising van de N279 met de N272/N615. In een gezamenlijke brief aan de provincie stellen de dorpsraden dat zij, zoals eerder aangegeven, een voorkeur hebben voor een turbo rotonde op maaiveldniveau of een rotonde met een viaduct voor de N279. Ze zijn van mening zijn dat de provincie deze optie niet grondig bestudeerd heeft en geen objectieve beoordeling heeft gegeven. De provincie heeft gekozen voor een Haarlemmermeeroplossing. De dorpsraden verzoeken de provincie alsnog de mogelijkheid van hun voorkeur te onderzoeken.

Niet onnodig slopen
De Dorpsraden geven in hun brief aan de provincie acht redenen voor hun voorkeur voor een turborotonde. Zo geven ze onder andere aan dat een turborotonde minder ruimte in beslag neemt waardoor het slopen van gebouwen niet nodig is. Ook blijft bij een turborotonde een aansluiting van de Professor Dondersweg op de Gemertseweg mogelijk waardoor bewoners van de Biezen en de Heikant niet afgesloten worden van de gebruikelijke toegang van de Gemertseweg. Bovendien zijn er bij een turborotonde volgens de dorpsraden geen verkeerslichten nodig en is het een kostenbesparend alternatief.

Capaciteit
De reden dat de provincie een turborotonde niet in het onderzoek heeft betrokken heeft te maken met de mogelijke verkeersprioritering van hulpdiensten. Volgens de provincie is bij een onverwachte toename van verkeer een uitbreiding van rijstroken bij een turborotonde moeilijker dan bij de VKA oplossing. Maar dit argument trekken de dorpsraden in twijfel. Volgens hen wordt de nieuwe weg ontworpen voor de verwachte verkeersdruk voor 2030 met overcapaciteit en is extra capaciteit op een turborotonde te realiseren met een bypass. Bovendien verwachten de dorpsraden dat deze extra capaciteit op termijn niet nodig zal zijn vanwege de bevolkingskrimp in de leeftijdsgroep van de beroepsbevolking.