De Nissan Navara Red-lined
De Nissan Navara Red-lined

Laarbeeks team neemt deel aan 'Marocco Desert Challenge'

Algemeen Algemeen

Laarbeek - Na drie keer eerder aan een grote woestijnrally te hebben meegedaan, namelijk de Carta rally welke ze afgelopen jaar hebben gewonnen, heeft het team besloten een ultieme uitdaging aan te gaan en een meer professionele rally te gaan rijden. Het team bestaande uit coureur Ronald van Loon, navigator Erik Lemmen, de monteurs Ad van der Horst, Bart Peter van de Neijenhof en Toon van Haandel de chauffeur van de service vrachtwagen Loek Peters van de Neijenhof en manusje van alles Hank van der Spank, allen werkend of woonachtig in Laarbeek, hebben de keus laten vallen op de tweede grootste woestijnrally ter wereld: de Marocco Desert Challenge.

Deze rally, die voor de 11e keer wordt gereden, staat open voor alle soorten voertuigen: 4×4, buggy's, motoren, quads, SSV en vrachtwagens. De Marocco Desert Challenge is letterlijk wat het belooft: een echte uitdaging in de Marokkaanse woestijn. De route bestaat elk jaar weer uit nieuwe roadbooks, nieuwe bivaks en 8 nieuwe etappes en gaat over 2800 kilometer. Op donderdag 11 en vrijdag 12 april start de Marocco Desert Challenge met de keuring in Agadir. De echte start van de rally op zaterdag 13 april is in het legendarische Plage Blanche, 250 km ten zuiden van Agadir. De rally gaat van kust tot kust: van de stranden van Plage Blanche op de Atlantische Oceaan aan de mediterrane kusten tot Saïdia.

Niet alleen is Marocco Desert Challenge een avontuur vol verrassingen, met snelle routes, technische onderdelen, uitgestrekte Afrikaanse vlakten, zelfs meer duinen, zoutmeren en legendarische etappes dan de Dakar. Het biedt ook iets echt unieks: vanaf het begin van de eerste special tot de finish op de laatste berg. Het is een volwassen rally met meer dan 300 deelnemers. Daarnaast zijn er ook nog eens 2700 mecaniciens, verzorgers, artsen en helpers bij betrokken. Een groot organisatieteam van meer dan 110 mensen staat borg voor perfecte roadbooks voor de juiste routes en met 2 helikopters wordt meer veiligheid geboden en veiligheid heeft grote prioriteit.

Het team heeft zijn zinnen gezet op een goede uitslag. De term 'meedoen is belangrijker dan winnen', geldt dus niet. Ervaring hebben ze al meer dan voldoende opgedaan in andere rally's. Door te veel snelheid is men al eerder een keer meerdere malen over de kop gegaan. Gelukkig zonder ernstig lichamelijke letsels. Ook van navigatiefouten heeft men geleerd. Tegenslag hebben ze ook al overwonnen, zoals een ernstig zieke navigator. Technische problemen kennen ze vooral van twee jaar geleden in de Carta rally. Dat zorgde voor een geweldige bak ellende.

De Nissan Navara Red-lined is een speciaal in Zuid-Afrika gebouwde rally auto. Een monster wat veel stuurmanskunst vereist en wat aan Ronald van Loon wel is toevertrouwd. Samen met zijn team gaan ze voor het podium. Op de achtergrond doet zijn broer Hartger van Loon en neef Erik van der Zijden mee in het meer amateuristische deel van de rally met als gedachte dat als het team problemen krijgt, zij als back-up kunnen functioneren.

De rally is te volgen via www.moroccodesertchallenge.com en wordt na afloop ook uitgezonden op Ziggo sport. Verder staat de bekende ELE rally (24 en 25 mei) ook nog op het programma na Marokko.

Ronald van Loon (r) en Erik Lemmen
De service vrachtwagen