Afbeelding
Foto: Marcel van de Kerkhof (Beek en Donk)

Bewoners Broekweg zetten in op bewustwording

Algemeen

Beek en Donk – Het is zo makkelijk; even snel linksaf de sluiproute nemen naar Gemert. Iedere dag maken maar liefst 1500 automobilisten gebruik van de Broekweg in Beek en Donk, veel extreem gevaarlijke situaties, ongevallen en geluids- en stofoverlast voor omwonenden ten spijt. "Deze weg is niet geschikt voor zoveel verkeer. Het is hoog tijd voor bewustwording en verandering", vinden zij.

Samenwerken
Bewoners van de Broekweg en aansluitende wegen (Vonderweg-Oost, Liesdijk, Putweg en Kampenweg) hebben zich twee jaar terug verenigd. "Dat werkt beter dan wanneer je allemaal apart de gemeente benadert", legt Sandra Verbakel uit. "We hebben gezamenlijk contact gelegd met de gemeente. Er is vervolgens een meting uitgevoerd en twee weken geleden hebben we een goed gesprek gehad met Burgemeester, wethouder en de verantwoordelijke ambtenaren", vult Tanja Verbakel aan. "Het probleem is bekend bij de gemeente en ze werken graag mee aan een oplossing. Ook de Dorpsraad is nauw betrokken."

Sluiproute
Veel woon-werkverkeer tussen Eindhoven en Gemert maakt al sinds jaar en dag gebruik van de landbouwweg als gevolg van de verkeersproblematiek rondom de Beekse Brug. Er is sprake van 'spitstijden' op de Broekweg. Per dag passeren er zo'n 1500 auto's. "Toen de Monseigneur Verhagenstraat was afgesloten, telde men slechts 600 auto's per dag", vertelt Tanja, "zo'n groot verschil! Maar we merken bijvoorbeeld ook verschil in de bouwvakvakantie, dan is het hier zoveel rustiger."

Geen resultaat
Drie jaar geleden heeft de gemeente de Broekweg opgeknapt maar niet met de intentie om het aantal weggebruikers terug te dringen. Omwonenden: "Deze weg is niet geschikt voor zoveel verkeer. De weg is nu slechter, smaller en de grasstenen liggen los, waardoor er scherpe randen ontstaan. Je rijdt er je banden kapot als je een ander passeert. De kanten worden steeds opgeknapt, maar twee weken later is het alweer hetzelfde." Ook nu de gemeente asfaltgranulaat in plaats van puin gebruikt ter opvulling, zien bewoners geen verbetering; "en het geeft enorm veel stofoverlast."

Veiligheid
Toch gaat het de bewoners vooral om de veiligheid. "Het is hier zo gevaarlijk dat we onze kinderen niet alleen naar school durven te laten fietsen", vertellen Sandra Verbakel en Anja van Berlo, "de weg is té smal en er wordt ontzettend hard gereden. Hier wil geen mens van de weg af, waardoor – met name voor fietsers – ontzettend gevaarlijke situaties ontstaan." Dat de weg smal is, blijkt uit een vergelijk met bijvoorbeeld het Broek in Mariahout of de Donkersvoortsestraat in Beek en Donk; die wegen blijken een meter breder te zijn. Anja: "'Het is hier net een breed fietspad', zei ik vorige week nog toen ik hier met ons gezin fietste."

Actie
Buurtbewoners willen verandering zien en hopen weggebruikers bewust te maken van de noodzaak hiervan. Op dit moment zijn ze druk met elkaar in overleg over hoe zij vinden dat de verkeersveiligheid verhoogd kan worden en de weg minder aantrekkelijk kan worden gemaakt voor sluipverkeer. Dit plan presenteren zij op korte termijn aan de gemeente, waarna - ook op aandringen van de Burgemeester - tot actie kan worden overgegaan. Wordt vervolgd dus.

Tekst: Mariëlle de Beer
Foto: Marcel van de Kerkhof (Beek en Donk)