De Kapelstraat in Beek en Donk
De Kapelstraat in Beek en Donk Foto: Mark Barten

"Laat de Kapelstraat alsjeblieft weer een woonstraat zijn!"

Algemeen Verkeer

Tekst: Marieke Bloemberg

Beek en Donk - Op verzoek van burgemeester van der Meijden en gemeente Laarbeek heeft de 'Werkgroep Kapelstraat Leefbaar en Veilig' een enquête gehouden onder de bewoners van de Kapelstraat te Beek en Donk. Het doel van de enquête was om helder te krijgen of de nieuw aangebrachte wegversmallingen het gewenste resultaat behalen.

De enquête werd samengesteld door de 'Werkgroep Kapelstraat Leefbaar en Veilig' aan de hand van tien vragen van oa de burgemeester. Daarnaast heeft de werkgroep zelf de enquête nog uitgebreid met negentien vragen mbt onder andere gezondheid en leefbaarheid. De vragen konden door de bewoners anoniem beantwoord worden. Er zijn zo'n 100 enquêtes uitgedeeld waarvan er in totaal 68 hebben gereageerd. Een mooie respons.

De versmallingen
De vraag vanuit de gemeente was voornamelijk of het plaatsen van de wegversmallingen ervoor gezorgd heeft dat de leefbaarheid en veiligheid verbeterd is op de Kapelstraat. In dezelfde periode is er door de gemeente ook een snelheidsonderzoek gedaan via GPS systeem op de versmallingen.

Uit de enquête blijkt dat het plaatsen van de versmallingen nog niet het gewenste effect heeft. Nog steeds is er veel last van het zware verkeer en snelheidsduivels op de Kapelstraat. Aan de hand van het snelheidsonderzoek van de gemeente is te concluderen dat men zelfs op de punten waar de wegversmallingen liggen, nog steeds te hard rijd. De wegversmallingen zouden zo gebouwd moeten zijn, dat er niet harder dan 30 km per uur gereden kan worden. Echter komt uit het onderzoek naar boven dat juist bij de wegversmallingen men gemiddeld 5-10 km te hard rijdt.

Overlast
Daarnaast is de overlast helaas ook niet verminderd. Uit de enquête blijkt dat het verkeersgeluid en de trillingen niet zijn afgenomen. Er zijn zelfs bewoners die binnenshuis gewisseld zijn van slaapkamer. Ze slapen tegenwoordig aan de achterkant van het huis omdat ze merken dat ze slechter slapen door het lawaai. Met enige regelmaat komt het voor dat landbouwverkeer midden in de nacht of in de vroege uurtjes claxonerend en al door de Kapelstraat rijd, wat de rust van de bewoners niet ten goede komt.

Door de trillingen hebben ook meerdere bewoners last van scheuren in hun muren. Wat ook opviel is dat menig bewoner aangaf last te hebben van een zwarte laag stof/roet op de vensterbanken en andere delen van de woningen. Voor de werkgroep is het interessant om te overwegen een gezondheidsonderzoek door de GGD te laten uitvoeren.

Meedenken
Gelukkig werd er door de bewoners ook meegedacht over mogelijke oplossingen. Zo wordt er gesproken over flitspalen, maar ook over drempels. Als er ronde redelijk hoge drempels (punaise drempel) bij alle kruisingen van de straat worden gelegd, kan het verkeer niet harder dan 30 km per uur. Daarnaast is de straat officieel verboden voor vrachtwagens (zwaar verkeer) echter wordt dit niet gehandhaafd. De bewoners van de Kapelstraat zouden graag zien dat BOA's de snelle rijders en zwaar verkeer gaan bekeuren. Deze wens lijkt gehoord te worden. Afgelopen dinsdagochtend werd er door politieagenten al gecontroleerd door middel van laserguns.

De 'Werkgroep Kapelstraat Leefbaar en Veilig' heeft de resultaten van de enquête inmiddels voorgelegd aan de gemeente Laarbeek. Eind oktober/begin november zal er wederom een overleg zijn tussen de gemeente Laarbeek en de werkgroep.