De duofiets in gebruik tijdens Koningsdag in Aarle-Rixtel
De duofiets in gebruik tijdens Koningsdag in Aarle-Rixtel Foto: Liesbeth van Boxtel

In elk dorp een duofiets

Algemeen

Laarbeek - Aarle-Rixtel en Lieshout hebben er al een. In Beek en Donk komt ie in februari (is de verwachting) en ook in Mariahout komt er een te staan. Een duofiets. Zo'n fiets waar je met zijn tweeën naast elkaar op kunt zitten. Vooral bedoelt om mensen die niet meer in staat zijn zelfstandig te fietsen toch op een fietstochtje mee te nemen.

Gedurende een jaar zal er in elke kern zo'n fiets beschikbaar zijn. "In plaats van een duofiets als een maatwerkvoorziening beschikbaar te stellen, kan de fiets ook als een algemene voorziening beschikbaar worden gesteld. Het voordeel daarvan is dat de kosten lager en, naar verwachting, het gebruik hoger zijn", meent het college.

De fiets in Lieshout kan gereserveerd worden via Logeerhuis Plezant. De fiets in Aarle-Rixtel via de Pastorie. Het plan is om een bijdrage van 5 euro per dagdeel te vragen aan gebruikers, maar dit is in Lieshout nog niet het geval. Deze bijdrage wordt dan ook gebruikt om de onderhouds- en eventuele reparatiekosten te drukken.

Mensen die nu al via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) een duofiets hebben, zullen door de gemeente actief benaderd worden. "Veel mensen die graag over een duofiets willen beschikken gebruiken deze fietsen sporadisch, bijvoorbeeld als zij een dagje weg gaan. Voor deze mensen is een duofiets als algemene voorziening een heel geschikte oplossing. Er zullen mogelijk uitzonderingen zijn die minimaal wekelijks, misschien dagelijks gebruik maken van een duofiets. Voor hun blijft altijd de mogelijkheid een beroep te doen op de Wmo. De Wmo is ten slotte maatwerk. Met de huidige bezitters van duofietsen zal het gesprek gevoerd worden of zij open staan voor het inleveren van de duofiets. De besparing wordt groter naarmate meer fietsen ingeleverd worden. De huurprijs voor een duofiets (voor de Wmo) is ongeveer 130 euro per maand. Per ingeleverde fiets (of niet verstrekte fiets) wordt een besparing van ongeveer 40% gerealiseerd. Wel moet aangemerkt worden dat het organiseren van een duofiets als algemene voorziening ook voorziet in een behoefte. Niet iedereen heeft plek om zo'n fiets te stallen en wil ook geen 'eigen' voorziening. Het realiseren van deze voorziening op deze manier voorziet in een behoefte en zorgt ervoor dat mensen die niet meer zelfstandig kunnen fietsen, toch kunnen recreëren", geeft de gemeente aan.