Judith Verhoeven
Judith Verhoeven Foto: Liesbeth van Boxtel

Nieuwe directeur basisschool 'De Driehoek'

Algemeen Onderwijs

Aarle-Rixtel – Basisschool De Driehoek heeft in Judith Verhoeven (37) een enthousiaste nieuwe directeur gevonden. Het nieuwe jaar start de school met de 'Kanjerweek'. Een week waar ze naar uitkijkt.

Ervaren studerende onderwijsvrouw krijgt warme start
"Vanaf de eerste dag voelde ik me welkom", begint Judith. "De twijfels die ik had dat deze baan te vroeg kwam vielen snel van me af." Judith werkte dertien jaar op OBS Het Klokhuis in Beek en Donk. Begonnen als kleuterleidster en in de loop der jaren in alle groepen les gegeven. Intussen volgde ze de opleidingen Pedagogiek en de opleiding tot intern begeleider. Ze kwam steeds meer als intern begeleider te werken. Na een aantal jaren knaagde het; wat is er nog meer? Ze zocht naar een nieuwe uitdaging en begon met de opleiding 'Toekomstbewuste schooleider'. Toen ze de vacature voor directeur van De Driehoek in de krant zag staan was ze zojuist gestart met deze opleiding. Lezend over de visie van de Aarle-Rixtelse school werd ze steeds enthousiaster en besloot te solliciteren. Schoolbestuur PlatOO investeert in goed leiderschap en zet nieuwe directeuren goed neer, Judith krijgt dit schooljaar begeleiding van een ervaren directeur. De studie en begeleiding sluiten perfect aan bij de dagelijkse praktijk.

Jezelf en elkaar leren kennen
De driehoeksrelatie tussen kinderen, leerkrachten en ouders is op de school een belangrijk gegeven. Iedereen kent elkaar. "De Driehoek kan trots zijn op wat ze heeft, een warme relatie met alle betrokkenen", vertelt Judith. "Leerkrachten spreken dezelfde taal en ze kennen alle kinderen. Het is mijn doel om ook iedereen te leren kennen." Judith wil blijven investeren in de autonomie van kinderen. Zelfreflectie en jezelf echt leren kennen zijn daarbij speerpunten. "Tijdens oudergesprekken zou ook het kind betrokken kunnen worden", legt Judith uit, "en voortgang vastleggen in een portfolio. Het is belangrijk dat kinderen weten waar hun talenten liggen en waar ze nog kunnen leren. Kinderen kunnen heel veel zelf en moeten dit door vallen en opstaan ontdekken. Wij helpen hen hierbij." Komende week start de eerste schoolweek met een Kanjerweek. "Een voorbeeld van preventief handelen", vertelt de directrice. "Samen maken we van een klas een groep, waarbij we zowel sociale aspecten als regels en afspraken naar voren laten komen."

Schoolleider
Als vrouw uit de praktijk is Judith degene die de schoolontwikkeling in de gaten houdt. "Je hebt managen en leiding geven", zegt Judith. "Ik kies voor het laatste. Onderwijs maken doe je samen. Daar heb je weer die eerder genoemde driehoek (relatie kinderen, leerkrachten, ouders) nodig." De komende maanden gaat Judith ervoor zorgen dat ze zichtbaar is voor de mensen waarmee en waarvoor ze werkt. "Ik heb er enorm veel zin in," lacht ze, "een nieuwe uitdaging op een fijne school op het juiste moment."