Afbeelding

Studiemiddag 'Brein en Leren' inspireert leerkrachten Eenbes

Algemeen

Beek en Donk – Elkaar ontmoeten, inspireren en het uitwisselen van ervaringen waren belangrijke doelstellingen tijdens de studiemiddag op 12 februari. Leerkrachten van Laarbeekse Eenbesscholen luisterden op basisschool De Raagten naar een prikkelende lezing van Kim de Jong over het brein. Daarna werd in groepen gesproken over breinvriendelijk onderwijs.

Het brein staat altijd aan
Vol aandacht zitten meesters en juffen te luisteren naar de lezing. Door betere onderzoekstechnieken wordt de werking van het brein steeds inzichtelijker. Bij geboorte is een brein niet compleet. Tot ongeveer het 25ste levensjaar worden nieuwe cellen aangemaakt. Goed slapen, voor basisschoolleerlingen 10 tot 12 uur per nacht, is essentieel. In de periode van rust zijn hersenen heel druk aan het werk om ervaringen die je overdag opdoet te verwerken. Het is bewezen dat lang en goed slapen leidt tot betere schoolresultaten. Uit eerder onderzoek kwam al sterk naar voren dat het brein van vooral jonge mensen door alcohol beschadigd wordt. Nu is er ook bewijs dat slapen heel belangrijk is voor de breinontwikkeling

Stimulatie van het brein
Uit onderzoek blijkt dat mensen tot 25 jaar moeite hebben met het maken van keuzes. De wetenschap kwam er ook achter dat het brein gebaat is bij uitdagende taken. Sturing om de jongvolwassenen te begeleiden is essentieel. Omgevingsfactoren zijn essentieel om een brein goed te ontwikkelen. Taken moeten niet te complex zijn, maar zeker ook niet te saai of repetitief, waardoor het brein ineffectief wordt. Zeker als je de lesstof begrijpt wordt het brein niet meer geprikkeld. Het onderwijs is gebaat bij repeteren, maar moet zorgen dat leerstof aangeboden wordt in verschillende werkvormen. Dingen echt ervaren, levensecht leren, initiatief bij de leerlingen leggen maar ook hardop beredeneren of tijdens uitleg van een ander aantekeningen maken of zelfs tekeningetjes maken, stimuleert het brein.

Breinvriendelijke lessen
Daarom de vraag aan leerkrachten; "Hoe breinvriendelijk is jouw onderwijs?" Docenten onderbouw, middenbouw en bovenbouw wisselen ervaringen uit. Per bouw vertellen ze enthousiast over hun ervaringen en inspireren elkaar in de zoektocht naar breinvriendelijk onderwijs. 'Vier keer wijzer' is een werkvorm die op verschillende Laarbeekse scholen gebruikt wordt. Op de Sprankel sluiten zelfs peuters van het kinderdagverblijf aan. "Per thema worden twintig opdrachten uitgezet", leggen Lotte en Lianne uit. "In acht rondes worden de kinderen helemaal vrijgelaten. Wat, met wie, hoe lang of waar je de opdracht uitvoert; het initiatief ligt bij de leerling. Je ziet grote betrokkenheid en autonomie." Mariahoutse kleuterbreinen komen tot rust met mindfulness. "Met geduld en training kun je kinderen leren tot rust te komen", legt Andrea uit. Kinderen inzicht geven in eigen vorderingen en prestaties stimuleert ook. Martha en Eric hebben positieve ervaringen met leerlinggesprekken, individuele gesprekken waarin de leerstijl van het kind en zijn eigen niveau uitgangspunten zijn. Het menselijk brein heeft veel geheimen Recent onderzoek kan door leerkrachten en ouders gebruikt worden om nog meer uit ons bijzondere brein te halen.