Afbeelding

Column: 'Lieve Co’ (9)

Algemeen

‘Flipping the classroom’ wordt door sommigen gezien als dé trend in het onderwijs. Kort gezegd draai je het lesgeven om: studenten kijken thuis een video over een onderwerp, waarna de individuele vragen en de verwerking van de stof naar het klaslokaal worden gehaald’. ‘En is mijn vak dan wel geschikt om te flippen’?

Co, op dit moment zijn er weinig studenten die het online leren, als ideaal ervaren. Ze flippen hem dus zo al, daar hoeft geen theorie op toegepast te worden. Je zou denken dat het vanuit huis lessen volgen, enkel en alleen maar voordelen op zou moeten leveren. Dus niet!

De studenten geven aan dat zij een aantal voordelen zien. Langer in bed blijven liggen vanwege het hebben van vooral géén reistijd. Minder uren les op een dag en wat ze dan al hebben, daar klagen ze ‘steen en been’ over, voornamelijk de duur van de lessen, duh! De concentratie is een stuk minder, ze worden afgeleid door ‘rond sjokkende’ medebewoners, telefoons (lees=gezellig door blijven appen met je vrienden of vriendinnen), Playstations die nog aan staan of ze zijn gewoon moe, omdat het lijkt dat er geen avondklok meer is, in deze wazige tijd!

Als ik het zo teruglees, is er eigenlijk maar één voordeel; Slapen! ‘Da is toch wa he, da slapen’… Ik vertel mijn studenten weleens dat mijn wekker tussen 4:30 uur en 5:00 uur afgaat. Bijzonder vroeg, denk je nu, maar het is voor mij het meest energieke en mooiste moment van dag. Onze kat die kijkt mij elke keer weer verbaast aan. Hij heeft dan zo’n blik van; ‘Vrouwke, doe effe normaal, witte gij wel hoe vroeg et is’. Hij slaat nog net niet met zijn poot, mijn wekker uit... Als ik uit mijn bed ‘spring’ (lees=alles kraakt en piept tegenwoordig en ik moet eerst mezelf uitrekken, omdat de kramp er anders inschiet en ik geen meter meer kan zetten dan) betrap ik mezelf op de woorden; “Hoppa, daar gaan we”! En maak ik zo’n soort ‘turnersspronggroet’, die al die turners maken, als ze op de mat terecht komen. Ik denk weleens bij mezelf, als ze een camera zouden installeren, dat het een soort ‘slapstickcomedy’ wordt en ik daarmee best weleens hoge kijkcijfers zou kunnen behalen.

Ja Co, ik weet het, overdrijven is ook een vak!

Als ik mijn ochtendritueel heb doorgelopen, installeer ik mezelf achter mijn laptop. Volle bak energie vliegen de mails erdoorheen en werk ik mijn administratie bij. En dan is het ineens alweer laat, zo’n half 7… Ik heb weleens voorgesteld om de lessen wat vroeger te starten, bijvoorbeeld om 7:30 uur. Dan heb je nog het idee dat je echt wat aan je dag hebt, toch? Nou daar hoef je bij studenten niet mee aan te komen. Die verslapen zich nog wel als de eerste les om 11:00 uur begint. Hoe dan??

De eindopdrachten stromen zoetjes aan binnen en de studenten werken toe naar de laatste loodjes. Dan zit er voor hun leerjaar 1 weer op… Wij als team, moeten ze dan weer loslaten en met open, digitale online, armen de nieuwe ‘puppy’s’ weer welkom heten. En dan begint voor hun het ‘flippen’ en voor ons weer een mooi leerzaam jaar, met allemaal nieuwe gezichten en nieuwe energieën. Co, ben jij dan ook weg? Of ‘flippen’ wij hem nog steeds door jou?

Liefs.
Juf Tos.