Docenten digitaal in de klas dankzij hulp van examenleerlingen
OnderwijsGemert/Laarbeek - Niet in de klas, maar vóór de klas. Enkele leerlingen van het Commanderij College, locatie havo-vwo, sluiten op die manier hun middelbare schooltijd af. Zij begeleiden lessen van docenten die vanwege het coronavirus niet op school kunnen werken, bijvoorbeeld doordat zij, of een familielid, in de risicogroep vallen.
“Ons examenjaar eindigde abrupt”, zegt Joyce Verhagen (18). “Vanwege het coronavirus was vrijdag 13 maart onze laatste schooldag, maar dat wisten wij toen niet. Door de leraren te helpen, heb ik de mogelijkheid om toch een beetje afscheid te nemen van de school en de docenten.” Joyce is één van de zeven examenleerlingen die een aantal lessen van docenten begeleidt. Sinds de middelbare scholen begin juni weer geopend zijn, gaan leerlingen in kleine groepen naar school. Docenten combineren onderwijs op afstand met onderwijs in het klaslokaal. Voor een kleine groep docenten ligt dat anders: zij kunnen vanwege het coronavirus niet naar school. Daarom brengt het Commanderij College deze docenten – via een beeldscherm – naar het klaslokaal toe. “En daar begeleiden wij bij”, vertelt Joyce. “Wij zorgen dat de techniek werkt en beantwoorden zo nu en dan vragen van leerlingen.”
Niets te doen
Als vertegenwoordiger van de leerlingen maakt Joyce onderdeel uit van de
Medezeggenschapsraad (MR) van het Commanderij College. Daar kwam het idee voor het
eerst ter sprake. “Meer als grapje. Joyce heeft nu toch niets te doen, zei een docent. Mijn
bijbaan in een bakkerij werd namelijk vanwege het coronavirus gecanceld. Een paar dagen
later werd ik door de locatiedirecteur benaderd. Hij vroeg me het plan echt uit te voeren en
andere leerlingen te benaderen om hetzelfde te doen.” Julia van Bergen (18) is één van hen.
“Ik vond het meteen een heel leuk idee. Hierdoor heb ik wat te doen en kan ik nog even op
school zijn. Volgend schooljaar ga ik de Pabo-opleiding doen, om uiteindelijk docent in het
basisonderwijs te worden. Dat is natuurlijk heel anders dan dit, maar toch zie ik het als een
kans om eens te kijken hoe het is om voor de klas te staan.”
Verschillen tussen leerlingen
De twee zien het schoolse leven nu vanuit een ander perspectief. Dat veranderde ook hun
blik op het werk van docenten. “Ik wist wel dat het een pittig beroep was, maar dit heeft het
absoluut bevestigd’, zegt Julia. Joyce vult aan: “Wij mogen nu ook in de docentenkamer
pauze houden. Daar hoor je wat docenten allemaal moeten regelen en welke stress er soms
bij komt kijken. Maar je ziet ook de leuke sfeer tussen de docenten onderling. In het
klaslokaal vind ik het bijzonder om de verschillen tussen de leerlingen te zien. In mijn eigen
klas zag ik dat niet zo goed, maar vóór de klas zie je precies wie er moeite moet doen voor
een toets en wie er heel relaxt over is.” Julia: “En elke klas is zo anders. Heel grappig om te
zien.”