Afbeelding
Foto: Martin Prick

Vijf ondernemingen in groep 8 van De Muldershof

Onderwijs

Beek en Donk - De meeste kinderen van groep acht werken op het einde van het schooljaar aan de eindmusical of sluiten de basisschool af met een schoolkamp. Maar dit geldt niet voor de kinderen van De Muldershof. Groep acht is in 5 ondernemingen veranderd, die ieder op een bepaald doel zijn gericht. Ideëel of commercieel, er moeten een aantal zaken worden geregeld door de ‘directeuren’.

Leermoment
Elke groep heeft een aantal directeuren, bijvoorbeeld de directeur financiën of directeur logistiek. Er moet een plan worden gemaakt, marktonderzoek worden verricht en een aantal middelen aangeboord om het doel te bereiken. Eén groep maakt armbandjes, die moeten worden verkocht. Dat verkopen gebeurt op de laatste dag van het project. De geldeenheid is aangepast. De kinderen denken in BIZ-euro’s. BIZ is de afkorting van BedrijfsInvesteringsZone. De kinderen kunnen boetes krijgen, als een groep te luidruchtig is of als de geldzaken niet op orde zijn. Dat veroorzaakt in de groep wel eens discussie, maar ook dat is een leermoment!

Sleutelhangers
Het hele project van ongeveer 3 weken is erop gericht kinderen bekend te maken met het ondernemen in de meest ruime zijn van het woord. Zo moeten ze bijvoorbeeld zorgen dat de werkplek er netjes uitziet, ze kunnen met de groep een promotiefilmpje maken en ervoor zorgen dat ze bekend worden door het ophangen van posters in de school. De mate, waarin dit gebeurt, staat garant voor de hoeveelheid BIZ-euro’s, die de groep te besteden heeft. Daarvan moeten bijvoorbeeld materialen worden ingekocht voor het product dat wordt gemaakt. Leerlingen moeten ook nadenken over de verpakking, waarin het eindproduct wordt verkocht. Wat er zoals gemaakt wordt? Modelvliegtuigjes van papier in uiteenlopende vormen en kleuren, loom-armbandjes, fotolijstjes en sleutelhangers!

Racisme
Ton Hendriks, leerkracht van deze groep 8 is de initiator van dit project. De kinderen werken er na een opstartdag op vier dagdelen per week aan. Naar gelang hun kwaliteiten mochten de leerlingen solliciteren op de verschillende rollen binnen de Pop-Up-Store, zoals het project officieel heet. Daarna verzonnen de groepen een naam voor hun ‘Store’ en bereidden ze een ‘pitch’ voor, waarmee ze geld konden ophalen, door het verkopen van verworven aandelen of het aangaan van een lening. Eén van de groepen verkoopt de loom-bandjes als reactie tegen racisme. Zij willen een deel van het (fictief) gewonnen bedrag schenken aan dit doel.

Toekomst
Dries Klösters, directeur van de school is afkomstig uit het bedrijfsleven. Hij vindt het project geweldig. Het past in het stimuleren van ondernemingen, waarvan Dries een levensdoel heeft gemaakt. Zo is hij naast het directeurschap van op dit moment drie (!) scholen ook voorzitter van het centra-management van alle kernen van Laarbeek. Hij vindt het belangrijk, dat de link tussen onderwijs en arbeid op De Muldershof concrete vormen krijgt. Dries vindt het idee van Ton Hendriks dan ook een geweldige stimulans om kinderen bewust te maken van alles, wat bij het starten en runnen van een onderneming komt kijken. Mede door de enthousiaste reacties van kinderen en team heeft Dries De Muldershof aangemeld als aspirant Brainport-school. De bedoeling hiervan is dat de school de wereld buiten het onderwijs binnenhaalt, door vakmensen te laten vertellen over hun vak en zo de leerlingen beter op hun toekomst voor te bereiden.