Afbeelding

Stichting Klankbord: nu doorpakken

Algemeen

Aarle-Rixtel - De Stichting Klankbord heeft het gemeentebestuur verzocht de gehele Dorpsstraat in Aarle-Rixtel met de nodige voortvarendheid aan te pakken en niet alleen het kerkplein en omgeving.

Het plan om de Dorpsstraat alleen ter hoogte van het kerkplein aan te gaan pakken is namelijk lang niet voldoende om de verkeerssituatie in de Dorpsstraat te verbeteren. Bij sommige gremia - zoals het dorpsplatform - heerst de opvatting dat het aantal doorgaande voertuigen dat gebruik maakt van de Dorpsstraat het grootste probleem is. Dat is beslist niet het geval. Het probleem zit hem met name in de aard van de bestrating (betonnen en gebakken klinkers) en de snelheid waarmee deze straten worden gepasseerd. Dat is vooral buiten de spits te merken. Daar bovenop komt nog de langgerekte kaarsrechte vorm van de Dorpsstraat die alleen al uitnodigt om harder te rijden. Een maximum snelheid van 30 kilometer kan en mag hier niet worden gehandhaafd omdat daarvoor een specifieke inrichting is voorgeschreven.

De huidige bestrating dateert uit de tijd dat Aarle-Rixtel nog een zelfstandige gemeente was. Toen werd verondersteld dat een gevarieerde bestrating het verkeer automatisch zou afremmen. Dat bleek geenszins het geval te zijn. Die bestrating ligt er nu nog steeds. En die levert veel geluidsoverlast op en daardoor ook onrust. De Dorpsstraat en de Lieshoutseweg waren ooit een doorgaande provinciale weg, waarbij een provinciale kantonnier (!) was aangesteld voor het eenvoudige onderhoud. Inmiddels zijn beide straten afgegradeerd, maar zijn qua gebruik nog weinig veranderd. De Dorpsstraat is een winkel-, woon- en werkstraat. Dat verlangt een specifieke aanpak. De straat moet goed bereikbaar blijven voor de winkels en horeca, terwijl de aanwonenden recht hebben op meer rust. Om daaraan te voldoen vereist de herinrichting van de Dorpsstraat (en Lieshoutseweg) een specifieke aanpak. Beide straten (en dan vooral de Dorpsstraat) dienen zodanig te worden heringericht dat het doorgaande verkeer ontmoedigd raakt om er gebruik van te maken en daarmee die gemakzucht tegen te gaan. Een extra omleiding is niet nodig. Daarvoor is er de Kanaaldijk en de Oranjelaan.