Afbeelding
Foto: Mark Barten

Pijnlijk inhoudelijk dossier aan het licht door datalek gemeente Laarbeek

Gemeente

Laarbeek - Onlangs is er een mailwisseling tussen een medewerker van de gemeente Laarbeek en een inwoner die in een schuldhulpverleningstraject zit naar een onjuist e-mailadres gestuurd. Door dit datalek kwam een pijnlijk inhoudelijk dossier boven water. Het betreffende gezin bleek gedurende lange tijd onvoldoende ondersteund door de gemeente in het schuldhulpverleningstraject. Deze confronterende boodschap kwam kort nadat de gemeente per direct al afscheid genomen had van de (ingehuurde) schuldhulpverlener. 

“We vinden het ontzetten verdrietig dat naar boven is gekomen dat een aantal mensen in een moeilijke tijd niet goed geholpen zijn. We hebben direct ingegrepen, met als resultaat dat de medewerker die hiermee belast was niet meer werkzaam is in Laarbeek. We pakken de schulddienstverlening nu meteen op zodat de mensen de juiste hulp krijgen die ze nodig hebben”, laat wethouder Greet Buter weten.

“Elk datalek is vervelend en proberen we uiteraard te voorkomen. Dat doen we vooral met bewustwordingscampagnes. Bovendien is er een datalekprotocol. Dit zorgt ervoor dat zo snel mogelijk na het bekend worden van een datalek de juiste procedure wordt gevolgd. In het concrete geval betekent dit dat het datalek gemeld is aan de betrokkenen en de Autoriteit Persoonsgegevens. Uiteraard zijn ook excuses gemaakt aan het gezin”, geeft een woordvoerder van de gemeente Laarbeek nog aan.

Bij de constatering van het datalek, bleek dat de betreffende medewerker gedurende lange tijd onjuiste informatie aan het management heeft verstrekt over zijn werkzaamheden. Het beëindigen van de detachering vond de gemeente Laarbeek noodzakelijk omdat het vertrouwen er niet meer was dat een zeer kwetsbare groep burgers (inwoners) kon rekenen op de dienstverlening waarvoor de gemeente wil staan. 

Oplossing
“Juist vanwege de kwetsbaarheid van de betreffende doelgroep – inwoners met financiële problemen in een afhankelijkheidspositie – hebben wij aan dit dossier de allerhoogste prioriteit gegeven.” Binnen een week na het vertrek van de eerdergenoemde medewerker huurde de gemeente een nieuwe, deskundige schuldhulpverlener in. Iemand die volgens hen bekend is in de regio en een goede reputatie geniet. Daarnaast worden alle mensen die bekend zijn in het schuldhulpverleningstraject schriftelijk door wethouder Greet Buter geïnformeerd over de ontstane situatie en de oplossingsrichting. Alle dossiers worden daarbij gescreend en gecategoriseerd. Dossiers met de hoogste urgentie krijgen de hoogste prioriteit. Daarnaast worden de beheersmaatregelen en het verantwoordingsproces in het systeem waarin de schuldhulpverleningsdossiers worden vastgelegd (een relatief nieuw systeem) aangescherpt.

De werkgever van de vorige schuldhulpverlener heeft de gemeente Laarbeek gecompenseerd door kosteloos een fulltime medewerker voor de periode tot 1 februari 2021 beschikbaar te stellen. Met het bedrijf is de gemeente nog in onderhandeling over aanvullende compensatie. “Het gezin dat betrokken is bij het datalek is voor een gesprek op het gemeentehuis uitgenodigd. Naast excuses en een attentie krijgt het gezin ook direct hulp aangeboden. Wij betreuren het dat bovenstaande pas laat aan het licht is gekomen. Dit had niet mogen gebeuren. Onze inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat we zorgdragen voor de juiste kwaliteit van zorg. Juist in een periode van hun leven dat het voor hen vaak al heel moeilijk is. De ontstane situatie voor dit gezin spijt ons dan ook zeer en tegelijkertijd motiveert het ons maximaal om in hoog tempo aan alle betrokkenen een passende oplossing te bieden. Wij zullen hier scherp op toezien”, aldus de woordvoerder namens de gemeente Laarbeek.