Een klant haalt haar bestelling op bij Van den Heuvel Boek en Kantoor. Er kan contactloos gepind worden.
Een klant haalt haar bestelling op bij Van den Heuvel Boek en Kantoor. Er kan contactloos gepind worden. Foto: Mark Barten

Kleine ondernemingen hebben het zwaar in Laarbeek

Algemeen

Laarbeek - Na weken van verplichte sluiting mochten vorige week de niet-essentiële winkels de deuren weer deels openen door middel van een click en collect-systeem. Dit betekent dat er een bestelling kan worden gedaan, via telefoon of webshop, waarna enkele uren later het product op kan worden gehaald. Zijn de Laarbeekse ondernemers blij dat de producten weer afgehaald mogen worden én hoe ervaarden zij de afgelopen weken waarin zij dicht waren?

‘’Ik denk dat het per branche verschillend is’’, antwoordt Arjan van Vugt, die het Piet van Thielplein in Beek en Donk vertegenwoordigt namens Centramanagement Laarbeek. “Het hangt een beetje samen met de primaire levensbehoefte. Winkels die eten, drinken en sfeer/beleving verkopen draaien nog wel, maar bij andere winkels wordt het een lastig verhaal. Daar gebeurt verkoop heel mondjesmaat, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat.’’

Emotioneel
Van Vugt denkt dan ook dat enkele ondernemers in Laarbeek het zwaar hebben. “Bij de grote ketens kun je de cijfers opvragen, die zijn daar niet zo emotioneel mee bezig. Maar op het plein zitten vooral kleine ondernemers. Volgens mij laten die niet het achterste van hun tong zien en schamen ze zich een beetje als ze moeten vertellen dat het niet zo goed gaat.’’

Nu mogen de winkels dus gedeeltelijk weer open, maar daarbij eist het kabinet wel zware maatregelen. Tussen het plaatsen van de bestelling en het afhalen van het product moet ten minste 4 uur zitten en de producten moeten buiten de winkel afgehaald worden. “Ik denk dat het de bedoeling van het kabinet is om iets te geven wat eigenlijk niet zo heel veel voorstelt. Met click en collect is er weer een leuke term bij, maar ik denk dat klanten daar niet zo voor open staan.’’

Beter dan niets
François van den Heuvel, eigenaar van Van den Heuvel Boek en Kantoor in Beek en Donk, kan zich wel vinden in de woorden van Van Vugt met betrekking tot het click en collect-systeem. “Heel gelukkig ben ik er niet mee, maar het is beter dan niets. We draaien natuurlijk omzet, maar in verhouding tot de normale omzet is het erg weinig. Ik denk dat click en collect niet zo goed werkt, zeker niet in een wat kleinere plaats.’’

Regine Wijnen, vertegenwoordiger van Mariahout namens Centramanagement Laarbeek, vertelt dat het in Mariahout een ander verhaal is. “Hier zijn niet zo veel winkeliers. Je hebt de supermarkt, een klein winkeltje met cadeau artikelen, enkele groothandels en natuurlijk de kappers. Het click en collect-systeem is leuk bedacht, maar dekt zeker de lading niet. Vooral niet wanneer men een dienst verkoopt zoals een kapper, pedicure of schoonheidsspecialist.’’ Onder de winkeliers in Mariahout zijn het dus vooral de kappers die het heel erg zwaar hebben. ‘’Één kapperszaak is bijvoorbeeld van een echtpaar en daar valt echt alles voor weg. Maar naast de kappers zijn er meer ondernemers die grote zorgen hebben. Denk maar eens aan de café-eigenaren of de ondernemers die alternatieve zorg verlenen.”