Eric Raaijmakers
Eric Raaijmakers Foto: Mark Barten

“Kinderen worden eigenaar van hun eigen leren”

Onderwijs advertorial

Beek en Donk - De leerkrachten van Basisschool De Muldershof in Beek en Donk hebben naast het lesgeven aan hun groep verschillende eigen expertises. Die expertise zetten ze in om zich als school te blijven ontwikkelen en steeds weer voorbereid te zijn op de toekomst. Eric Raaijmakers is leerkracht van groep 6. Veel van zijn lessen ondersteunt hij met de methode DenkBeelden en Coöperatieve werkvormen. Hierdoor wordt het denken en leren van kinderen gestimuleerd op een speelse manier.

Eric, hoe ben je in aanraking gekomen met deze methode?
“Ongeveer zeven jaar geleden hebben we met het hele team een training van drie dagen gevolgd. Onderdeel van die training was supervisie in de klas. Als leerkracht hebben we tijdens de trainingsdagen letterlijk en figuurlijk kunnen ervaren hoe het is om met DenkBeelden en Coöperatieve werkvormen te werken. We zijn op de stoel gaan zitten van de leerling. Tijdens een informatieavond hebben we ook de ouders kennis laten maken met de 21st Century Skills.”

Wat zijn DenkBeelden?
Eric: “DenkBeelden zijn visuele leermodellen waarmee effectieve denkprocessen bij leerlingen worden versterkt en waarmee structuur wordt gegeven aan de informatie die kinderen moeten onthouden. Door de combinatie van beeld en tekst kan kennis beter overdacht, verdiept en onthouden worden. Je leert kinderen alles in laatjes te stoppen in hun hoofd. Op die manier worden ze eigenaar van hun eigen leren.”

Waarom is gekozen voor deze methode?
Eric (lacht): “Als je een kind vraagt wat hij of zij het liefst doet, dan hoor je regelmatig ‘doe mij maar een werkboek, dan hoef ik niet zo diep na te denken’. Werken met DenkBeelden zorgt voor een hoge betrokkenheid bij de lessen. Het nodigt kinderen op een andere, meer speelse manier uit om actief aan de slag te gaan en de informatie die ze verzamelen ook te structureren.”

Kun je uitleggen hoe het werkt?
“Jazeker. Na een instructie kunnen de leerlingen met een DenkBeeld of meerdere DenkBeelden (De Cirkel, Hoepel, Trein, Kapstok...) aan de slag. Op het digibord kunnen de leerlingen zien hoeveel tijd ze nog hebben voor hun taak. Door gebruik te maken van een digitale ‘draaischijf’ krijgt een aantal leerlingen de opdracht om te vertellen wat ze tijdens die les hebben geleerd. Ze weten van tevoren dus niet wie er iets moet gaan vertellen. Hierdoor blijft de betrokkenheid groot. Ook voor het opruimen van de materialen wordt deze schijf gebruikt.”

Wat zie je nog meer gebeuren (bij kinderen) Eric?
“Doordat kinderen tot samenwerken worden uitgenodigd, kunnen ze niet meer zo snel achteroverleunen. Het is mooi om te zien dat kinderen elkaar ook durven corrigeren. Elk kind doet mee. Er zijn veel opdrachten waarbij je mag bewegen (stijgen/dalen, mix & ruil, mix & koppel…). Dit maakt dat je met iedereen in de klas in contact bent. Een wat meer teruggetrokken kind wordt op deze manier getriggerd ook zijn of haar verhaal te vertellen.”

Tot slot. Wat levert het werken met DenkBeelden en Coöperatieve werkvormen op?
Eric: “Doordat er actief in groepjes gewerkt wordt, houd ik als leerkracht veel meer tijd over om rond te lopen en met kinderen samen te werken. Dat is pure winst. De methode wordt school breed ingezet. We starten al bij de kleuters. Als leerkracht word je steeds creatiever. Ik gebruik het bij alle vakken. Kinderen worden nergens op afgerekend maar worden wel op een hele speelse, positieve manier aangesproken om bij de les te blijven. Ze leren op hun eigen manier informatie te ordenen en nemen dit mee voor de rest van hun leven.”