Ton Hendriks
Ton Hendriks Foto: Mark Barten

“Brainport onderwijs is hét onderwijs van de toekomst”

Onderwijs advertorial

De leerkrachten van Basisschool De Muldershof in Beek en Donk hebben naast het lesgeven aan hun groep verschillende eigen expertises. Die expertise zetten ze in om zich als school te blijven ontwikkelen en steeds weer voorbereid te zijn op de toekomst. Sinds dit schooljaar mag De Muldershof zich aspirant-Brainport school noemen. Wat dit precies inhoudt, legt Ton Hendriks, rekencoördinator en leerkracht groep 8, graag uit. 

Ton, wat houdt ‘aspirant Brainport school’ precies in?
“We zijn dit schooljaar een tweejarig traject gestart dat opleidt tot Brainport school. Brainportonderwijs is hét onderwijs van de toekomst. Aan de hand van vijf pijlers bereiden we leerlingen op een eigentijdse manier voor op hun toekomst in de 21e eeuw. Dit doen we samen met andere Brainportscholen en met het bedrijfsleven. Zo hebben we een buddytraject met het bedrijf Formula Air te Beek en Donk. Als Brainport school maak je deel uit van een kennisnetwerk waarbinnen scholen allemaal iets halen en iets brengen.”

Kun je iets meer vertellen over die pijlers Ton?
Ton: “Jazeker. Eén van de pijlers is internationalisering. Engels wordt bij ons al gegeven vanaf de kleuterklas. Via het project E-twinning heeft mijn groep contact met een school in Polen voor het over en weer uitwisselen van kaartjes en brieven in de Engelse taal. Een tweede pijler is het 3O leren; leren onderzoeken, ontwerpen, ondernemen en bezig zijn met wetenschap en techniek. De andere pijlers zijn: Ervoor zorgen dat leren plaatsvindt in een contextrijke omgeving, de professionalisering van leerkrachten en het hebben van een grondhouding om met andere scholen te delen.”

“De rol van een leerkracht wordt
steeds meer coachend”

Hoe zie je dit terug in het onderwijs dat jullie bieden?
Ton: ”We hebben op onze school een fantastisch leespunt; de eigen bibliotheek. Op dit moment werken we aan het realiseren van een doe- en deelpunt in de vorm van een buitenleslokaal en makerspace. Leerkrachten worden geschoold om op een andere manier te kijken en les te geven. In een snel veranderende wereld is het belangrijk om nieuwe indrukken, uitdagingen en ontdekkingen te vertalen naar mogelijkheden. In onze projecten leren kinderen onafhankelijk(er) van de leerkracht, ze leren feedback te geven en te krijgen, ze ontdekken hun talenten, werken samen en kunnen eigen initiatief tonen. Kinderen ontwikkelen 21st century skills als sociale vaardigheden, computervaardigheden, mediawijsheid, kritisch en creatief denken. De rol van een leerkracht wordt steeds meer coachend doordat leerlingen leren meer zelfsturend te zijn.”

Kun je een concreet voorbeeld geven?
Ton: “Tijdens het thema ‘Recreatie’ moesten mijn leerlingen een bungalowpark ontwerpen dat aan een aantal eisen moest voldoen. In het kader van ‘Hoe kun je dingen kansrijk combineren?’, heb ik hier niet alleen een rekenles over oppervlakte en schaal aan gekoppeld (hoe groot moeten de bungalows zijn, hoe ziet de parkplattegrond eruit) maar ook een ‘les’ Minecraft. In dit programma konden (zeer enthousiaste!) leerlingen hun bungalowpark echt tot leven laten komen. Ze moesten samenwerken en mochten uiteindelijk alles presenteren. Het inzetten van Minecraft is een voorbeeld van leren in een contextrijke omgeving.”

Tot slot. Wat zie je bij leerlingen gebeuren als je op deze manier werkt?
Ton: “Kinderen maken zelf keuzes en hebben hierdoor heel veel eigenaarschap. Tegelijkertijd is het ook nog nieuw en lopen ze tegen dingen aan. Lukt het ze dit zelf op te lossen, dan zijn leerlingen een succeservaring rijker! Ik zie heel veel enthousiasme bij leerlingen én leerkrachten. De betrokkenheid is veel groter en doordat er minder kaders zijn, zijn kinderen ‘stiekem’ aan het leren en wordt er geen rem gezet op hun creativiteit. Allemaal skills die nodig zijn voor het onderwijs van de toekomst en voor de banen over 30 jaar.”