Afbeelding
Foto: Marcel_vd_Kerkhof_(B&D

Gek van... Daf Torpedo 1966

Human Interest

Gerard van Ras uit Aarle- Rixtel (70), is gek van ‘zijn’ DAF Torpedo 1966. Een nostalgische blauwe vrachtwagen van Bavaria. Speciaal voor DeMooiLaarbeekKrant staat Gerard vandaag met dit voertuig op de parkeerplaats van de brouwerij te glimmen. Vlak bij de rotonde in Lieshout. 

Gerard van Ras, is de trotse chauffeur/ beheerder. Zijn hele leven was hij in dienst van Bavaria. Begonnen als 17-jarige op de afdeling limonade, werd hij heftruckchauffeur en later vrachtwagenchauffeur. Hij doorkruiste Nederland van Dokkum tot Maastricht. En het bracht hem soms ook tot in de verste uithoeken van Europa. ’s Ochtends om half vier vertrekken, ’s avonds laat, of niet thuis. Laden en lossen gebeurde met de hand. “Elke dag met plezier, nooit met tegenzin”, lacht Gerard, terwijl hij zijn hand opsteekt naar toeterende vrachtauto’s op de rotonde. Ze hebben de DAF Torpedo ook opgemerkt.

Pensioen
“Drie jaar geleden ging ik met pensioen. Ik besefte, dat ik Bavaria zou gaan missen. Ik kaartte dit bij de directie aan als reclameproject. Vroeger werd ons gerstenat met dit soort vrachtwagentjes door Nederland verspreid. Ik heb er zelf nog mee gereden. Na lang nadenken, want het kostte geld, kwam er groen licht. Dit wagentje werd gekocht en volledig gerestaureerd. Ik werd chauffeur/beheerder. Een prachtig cadeau, waar ik de firma dankbaar voor ben.”

DAF Torpedo 1966
“De DAF Torpedo heeft een laadvermogen van 12 ton en een motorvermogen van ongeveer 100 PK”, vertelt Gerard. “Een wagentje vergeleken met de vrachtwagens van nu. Er ligt een dieselmotor in, die je moet voorgloeien. Niets is digitaal in deze oldtimer. Alle klokjes zijn met wijzertjes en alles moet je met de hand bedienen. De temperatuur in de cabine regel ik met dit kettinkje. Dan gaat er een klep open en stroomt de hete lucht van onder de motorkap de cabine binnen.” Helemaal lyrisch wordt Gerard als hij vertelt over het ‘dubbel klutsen’. “Je schakelt dan naar een andere versnelling zonder koppeling. Dat moet bij het juiste toerental gebeuren. Er komt heel veel gevoel bij kijken.”

Reclamedoeleinden
Regelmatig is Gerard met zijn vrachtwagen te zien bij evenementen, opening van horecazaken, optochten, of voor het vervoeren van jubilarissen. In coronatijd is dat wat minder. “Ik zorg ervoor dat hij altijd rijklaar staat”, vertelt Gerard. Gewassen en gepoetst, want het is een pronkstuk van de firma. In de zomer rijd ik meer dan in de winter. Ik ben een mooiweer-chauffeur geworden.”

Gevoel van gelukzaligheid
“Rijden met deze auto geeft me een gevoel van gelukzaligheid”, bekent Gerard. “Ik voel me als God in Frankrijk. Raampje open, elleboogje naar buiten. Altijd veel bekijks en mensen die met mij en mijn auto op de foto willen. Als hij eenmaal warm is, geniet ik ervan, dat de diesel soepel loopt. Ieder verdacht rammeltje hoor ik. Soms vergeet ik gewoon dat deze auto niet van mij is. Als ik hem hier in de garage parkeer, zou ik er het liefst een bordje bij zetten met de tekst ‘Afblijven, is van Gerard!’ Ik ben de enige die ermee mag - en kan rijden. Ik leen hem nooit uit. Dat doe je ook niet met je vrouw!”

Diagnose
Volgens DeMooiLaarbeekKrant is Gerard volledig verk(n)ocht aan zijn DAF Torpedo 1966! Geen behandeling meer mogelijk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding