Rob Linssen
Rob Linssen

Wat kun jij zelf doen om wachttijden bij de huisartsenzorg te verkorten?

Medisch & Gezondheid

Laarbeek/Nederland - De werkdruk in de zorg is hoog en de vraag van patiënten blijft onverminderd groot. In het weekend de huisartsenpost bellen? Dan is de kans groot dat je vijftig minuten in de wacht staat. Naar de Spoedeisende Hulp gaan? Reken er op dat je even geduld moet hebben, voordat je aan de beurt bent. Volgens manager triage Huisartsenposten Oost-Braban Tanja van Wiggen en huisarts Rob Linssen ligt dit probleem niet alleen bij de zorgsector zelf. Ook patiënten kunnen hun steentje bijdragen waardoor de wachttijd en de druk op de zorg vermindert. 

De twee zorgprofessionals merken dat mensen steeds sneller en gemakkelijker de telefoon pakken om de huisarts te bellen. Vooral in de weekend- en avonduren levert dit grote wachttijden op. “We krijgen vaak te horen dat mensen al twee dagen ergens last van hebben, maar geen tijd hebben gehad om naar de huisarts te gaan”, vertelt Tanja van Wiggen. “Mensen weten vaak niet dat de huisartsenpost er alleen is voor spoedzorg. In andere gevallen is het juíst de bedoeling dat je, tijdens praktijkuren, met klachten naar je eigen huisarts gaat.” Rob Linssen: “Mensen die echt direct geholpen moeten worden, staan anders vijftig minuten in de wacht.”

Download de Moetiknaardedokter-app
Ervaar je klachten? Dan zijn er verschillende websites én apps die je kunnen helpen. Tanja adviseert om www.moetiknaardedokter.nl te raadplegen of de app Moetiknaardedokter te downloaden zodat je altijd snel de juiste informatie bij de hand hebt. “In deze app word je (in twee minuten) door een vragenlijst geleid. Vervolgens krijg je, op basis van je antwoorden, advies.”

Minder lange wachttijden door vragenlijst
Sinds kort is deze vragenlijst van de Moetiknaardedokter-app verbonden met de website van Huisartsenposten Oost-Brabant (www.huisartsenpostenoostbrabant.nl). “Als de uitkomst van de vragenlijst is, dat je toch even contact met de huisartsenpost moet hebben, dan kun je je telefoonnummer achterlaten. De triagisten (de eerste aanspreekpunten op de huisartsenpost) krijgen de informatie die je hebt ingevuld meteen te zien. Zij bellen je dan binnen één uur op. Op deze manier kunnen ze je sneller helpen.”

Is dit spoed of niet?
“Als huisarts wil je niets liever dan mensen helpen”, vertelt Rob. “Maar in dit geval gaat het juist om de niet-spoedeisende klachten, waardoor de druk op de zorg gigantisch is. Vraag jezelf in de toekomst af: is dit spoed? Of kan deze zorg tot morgen of na het weekend wachten? Maak die overweging. Daar help je de zorg enorm mee!”

Tanja van Wiggen
Afbeelding