Afbeelding
Foto: Joost Duppen

‘Gewoon stoppen! Waarom niet?’

Human Interest

Aarle-Rixtel - De eerste (herfstachtige) woensdag van oktober is er voor Peter van Lierop (12) uit Mariahout eentje om heel snel te vergeten. Onderweg naar ‘De Knip’ in Helmond raakte hij ten val op de Lieshoutseweg in Aarle-Rixtel. 

Zijn gekneusde knie is inmiddels genezen en hij kan het godzijdank zelf navertellen, maar begrijpen hoe het kan dat alle voorbijgangers ‘gewoon’ doorreden, doet hij nog steeds niet. Zijn verhaal staat symbool voor een veel groter onderliggend probleem: De hoeveelheid verkeer en de onwil van veel automobilisten die dagelijks door Aarle-Rixtel reizen om in de spiegel te kijken en - voor ieders veiligheid - hun rijgedrag aan te passen.

“Ik heb ‘help help’ geroepen”
Hij was de avond ervoor vergeten de accu van zijn fiets op te laden en dus had Peter die bewuste woensdagochtend een klein beetje stress en haast. Hij was daardoor te laat om samen met zijn schoolgenoten langs het kanaal naar Helmond te fietsen. Het was donker en slecht weer en Peter koos ervoor in zijn eentje door Aarle-Rixtel te fietsen. “Het was superdruk met auto’s toen ik van het fietspad af kwam en Aarle-Rixtel in fietste”, vertelt hij. “Toen ik bijna bij de verkeerssluis was, kwam er van de andere kant een auto keihard aangereden waardoor een auto die mij net voorbij was gereden op de rem moest en ineens naar rechts uitweek. Ik weet nog dat het allebei gele auto’s waren. Ik schrok hiervan, moest ook naar rechts uitwijken en schoof met mijn fiets heel hard onderuit. Ik lag onder mijn fiets en kon niet meer zelf opstaan omdat ik klem lag. Ik moest huilen en heb heel hard ‘help help’ geroepen, maar alle auto’s reden gewoon door. Ik vond het heel raar dat niemand stopte. Iemand keek mij zelfs recht aan. Als ik iemand zie, zien zij mij toch ook?”

Een held?
Terwijl Peter in de regen op de grond ligt en om hulp roept, is er één automobilist die direct rechtsomkeert maakt om hem te hulp te schieten. De jongeman zet zijn bus met aanhanger voor de plek waar Peter ligt en bevrijdt hem uit zijn benarde situatie. Terwijl Peter samen met de jongeman zijn moeder belt, haalt het verkeer voor hun neus de meest bizarre streken uit om zo snel mogelijk om de geparkeerde bus met aanhanger heen te geraken; “Er werd door veel auto’s getoeterd en keihard gas gegeven om maar als eerste door de sluis te zijn”, vertelt Peter. “De jongeman die gestopt is, is een held”, vindt ook zijn moeder; “we zijn hem heel erg dankbaar.”

‘De wondere wereld van verkeer’
Wethouder Joan Briels (o.a. belast met verkeersveiligheid in zijn portefeuille) schrikt als hij het verhaal van Peter hoort en reageert kritisch: “Vinden we de man die gestopt is echt een held? Natuurlijk verdient hij een heel groot compliment, maar het zegt tegelijkertijd ook iets over het gedrag van al die automobilisten die doorrijden. Het is bijzonder om te zien dat normaal gedrag (iemand helpen) tegenwoordig blijkbaar als een heldendaad beschouwd wordt. Het gedrag van weggebruikers zorgt voor veel onveilige situaties en de ervaring leert dat het heel lastig is gedrag te veranderen. Ik begeef me sinds een jaar in de wondere wereld van verkeer waarin verkeersveiligheid heel hoog op de agenda staat. De doorgaande weg in Aarle-Rixtel (Albers Pistoriusstraat – Dorpsstraat – Lieshoutseweg) is de drukste doorgaande straat van Laarbeek met dagelijks zo’n 6500 tot 7000 passanten. Dit vraagt om passende maatregelen om de veiligheid van inwoners te kunnen garanderen.”

“Maar het is ook complex”, gaat Joan verder. “Daarom is er een speciale werkgroep opgericht die nauw samenwerkt met Dorpsplatform Aarle-Rixtel, de politie en overige instanties. Samen maken we verkeersstromen inzichtelijk en kijken we wat past, ook in de geest der tijd. Wat tien jaar geleden functioneel was, hoeft dit nu niet meer te zijn. Het terugdringen van verkeer is lastig. En dus zullen we het op allerlei manieren zo onaantrekkelijk mogelijk moeten maken voor automobilisten, vrachtverkeer en loonwerkers om door Aarle-Rixtel te rijden, zodat jongens zoals Peter veilig over straat kunnen. Onlangs zijn er daarom wegversmallingen geplaatst in de Dorpsstraat.”

Stap voor stap
Ook Tom van der Lugt van Dorpsplatform Aarle-Rixtel is opgelucht als hij hoort dat het goed is afgelopen met Peter. Hij is zelf al meer dan tien jaar betrokken bij de overlast die het doorgaande verkeer veroorzaakt in het dorp: “Er is te veel verkeer en er wordt veel te hard gereden. Door aanpassingen aan het traject willen we geluidsoverlast verminderen, de uitstoot van schadelijke stoffen terugdringen en de verkeersveiligheid verbeteren. Het is duidelijk dat we geen ijzer met handen kunnen breken maar samen met de gemeente, de politie, inwoners en overige instanties doen we er alles aan om dit te realiseren. Het hele traject is gescand en heeft een lijst opgeleverd met 27 (!) mogelijke maatregelen. Dat is ontzettend veel. Om op korte termijn stappen te kunnen zetten, zijn er 4 van die 27 maatregelen uitgewerkt tot een voorstel. Het recent plaatsen van de wegversmallingen in de Dorpsstraat om te kijken of we het verkeer kunnen reguleren is er eentje van. Of deze maatregel effect heeft op de verkeersdrukte en of de versmallingen blijvend zijn, wordt in november geëvalueerd.”

Tot slot
Peter hoopt dat zijn verhaal iets losmaakt bij mensen. Dat ze misschien beter nadenken wanneer ze het dorp in of uit racen. Het had zomaar helemaal verkeerd met hem af kunnen lopen, beseft ook zijn moeder. Zelf is hij heel duidelijk over wat hij zou doen als hij iemand op de grond zou zien liggen: “Gewoon stoppen! Waarom niet?”

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding