Afbeelding
Foto: DeMooiLaarbeekKrant

‘We gunnen elk kind een gesprek met een kindertalentenfluisteraar’

Zakelijk advertorial

Openbare basisschool Het Klokhuis in Beek en Donk is een school waar iedereen welkom is. De leerlingen worden er gestimuleerd zich verder te ontwikkelen in wie ze zijn. Het Klokhuis werkt bewust met heterogene groepen (jong en oud gemixt), zodat kinderen van elkaar kunnen leren. In een reek advertorials laat Het Klokhuis zien op wat voor manieren ze de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Deze keer vertellen leerkrachten Remco Geurts en Oukje van de Vossenberg over hun rol als kindertalentenfluisteraar.

“Een kindertalentenfluisteraar is een speciaal opgeleide leerkracht die in gesprek met een kind inzoomt op de talenten van het kind. Achter elk gedrag zit een verborgen talent. Een talentenfluisteraar heeft geleerd een gesprek met kinderen te voeren aan de hand van 39 talenten. Het is een compleet andere manier van kinderen benaderen. Elk kind heeft ‘bakken talent’ is de achterliggende gedachte. Vaak wordt bij het woord talent gedacht aan iets waarin je uitblinkt maar daar gaat het juist niet om! Van welke activiteit word je blij en krijg je energie? Wat geeft jou voldoening en waar laad je je batterij van op? Dát is het uitgangspunt.”

Hoe zijn jullie op het pad van (kinder)talentenfluisteraar terechtgekomen?
“We maakten voor het eerst kennis met de term tijdens een inspiratiebijeenkomst op een studiedag. De Belgische grondlegger Luk Dewulf gaf een lezing en wij werden geraakt. In tegenstelling tot wat we vooraf dachten, was er niks zweverigs aan. We hebben ons na afloop gelijk ingeschreven voor de cursus. Inmiddels wordt deze expertise niet alleen binnen de PlatOO klassen maar ook schoolbreed ingezet. Het is uniek binnen Laarbeek.”

Wat zie je gebeuren bij kinderen wanneer zij op deze manier benaderd worden?
“We gunnen elk kind een gesprek met een talentenfluisteraar. Zelfs achter het meest vervelende gedrag schuilt namelijk een talent. Je maakt kinderen bewust van hun talenten en ze leren daardoor hun eigen gedrag begrijpen en de juiste keuzes te maken. Hierdoor worden kinderen gezien zoals ze zijn en krijgen daar waardering voor. Een kind leert zo prima aangeven wat het nodig heeft. Je geeft kinderen regie en daarmee eigenaarschap, waardoor ze zich verder kunnen ontwikkelen.”

Kunnen jullie een aantal voorbeelden van talenten benoemen?
“Jazeker! De meeste kinderen hebben wel 15 talenten. Een kind dat steeds op zoek is naar uitdaging en verbetering, is een grenzenverlegger. Een groepsdier vindt het belangrijk onderdeel te zijn van een groep met dezelfde interesses en een creatieve maker is niet zozeer bezig met het eindresultaat maar vindt het fijn om met zijn of haar handen bezig te zijn. Als bewuste beweger hou je van het actief inzetten van je lijf en moet je af en toe even ontladen. Wiebelen op een stoel gedurende de les of mindful tekenen is ook een uiting van dit talent. Het gaat erom dat je leert kijken achter het gedrag en op zoek gaat naar het verborgen talent.”

OBS Het Klokhuis
www.obshetklokhuis.nl
0492-465527
Wijnkelderweg 3A
5741 ND Beek en Donk