Afbeelding
Foto: Mark Barten

“De onbevangenheid van het jonge kind is en blijft betoverend”

Zakelijk advertorial

De leerkrachten van Basisschool De Muldershof in Beek en Donk hebben naast het lesgeven aan hun groep verschillende eigen expertises. Die expertise zetten ze in om zich als school te blijven ontwikkelen en steeds weer voorbereid te zijn op de toekomst. Karen Schepers is leerkracht van groep 1/2 en studeert daarnaast binnenkort af als Jonge kind specialist. Zij weet als geen ander wat kleuters (en hun ouders) nodig hebben.

Karen, wat vinden jullie belangrijk voor kleuters?
“We vinden het belangrijk dat kinderen én ouders zich welkom en veilig voelen bij ons op school. Om kleuters die veiligheid te kunnen bieden, zorgen we o.a. voor structuur en duidelijkheid. We willen elk kind voldoende aandacht kunnen geven.”

Hoe ziet een schooldag eruit voor een kleuter op De Muldershof?
“Kinderen komen zelf naar binnen en hangen hun jas en tas zelfstandig op. Ze zoeken hun eigen plekje op in de klas en gaan zelfstandig aan de slag met een inloopwerkje. Dit geeft ons de ruimte om ouders en kleuters die pas net op school komen, in alle rust te kunnen ontvangen. We starten de dag met het doorspreken van het dagritme in de kring aan de hand van het plan- en digibord voorin de klas. Het planbord geeft overzicht. Alle kleuters hebben elke week een aantal verplichte taakjes die ze op een eigen gekozen moment kunnen doen. Op die manier leren ze zelf kiezen maar leren ze ook dat sommige dingen gewoon moeten.”

Klopt het dat op De Muldershof al Engels wordt gegeven aan de kleuters?
“Ja, dat klopt inderdaad! Er hangt een ketting met de Engelse vlag in de klas en wanneer ik die omdoe, weten de kinderen dat ik Engels met ze ga spreken. Het liedje dat we ’s ochtends zingen over de dagen van de week bijvoorbeeld herhaal ik dan in het Engels. We volgen als team momenteel scholing om te leren hoe we (nog beter) Engelstalig les kunnen geven.”

Hoe zorg je ervoor dat een kleuter zich optimaal kan ontwikkelen?
“Door het creëren van een veilige en betekenisvolle leeromgeving. We werken met hoeken en themahoeken en kijken goed naar het kind. Door de aanwezigheid van een onderwijsassistent hebben we nog meer ruimte om kinderen op hun eigen niveau te kunnen uitdagen. We doen het samen. In startgesprekken vragen we ouders wat belangrijk is voor hun kind. In groep 2 voeren we kindgesprekken en vragen we het kind ‘Wat zou jij nog willen leren?’ en gaan daarmee samen met het kind aan de slag. We zingen, werken, spelen (buiten) en gymmen. Spel is belangrijk; daar leren kleuters ontzettend veel van, bijvoorbeeld hoe ze problemen kunnen oplossen.”

Tot slot Karen: Hoe lang sta je al voor de klas en wat maakt dit werk zo bijzonder?
“Ik ben al 13 jaar verbonden aan De Muldershof en ik vind nog steeds dat ik het mooiste vak heb dat bestaat! De onbevangenheid van het jonge kind is en blijft betoverend.”

Basisschool de Muldershof
www.demuldershof.nl
0492-461309
Molenweg 5
5741 NA Beek en Donk