Afbeelding
Foto: Mark Barten

Werelds genieten van het leren

Zakelijk advertorial

Beek en Donk - De meeste kinderen uit mijn groep 7/8 weten dit wel van mij; de allerleukste lessen van de week zijn voor mij de lessen rondom onze thema’s van VierKeerWijzer. Hierin komt geschiedenis en aardrijkskunde aan bod. We zijn samen aan het leren! En ik leer met de klas mee. Waarom is Willem van Oranje zo belangrijk voor Nederland? Wat is een kolonie en wat wordt bedoeld met de Zwarte Driehoek? En nog belangrijker: wat vinden wij daar nu eigenlijk van? Wat een mooie gesprekken levert dit op.

Het nieuwe thema ‘Azië en Oceanië’ start deze week. De themamuur is bijna leeg. Dat was afgelopen week wel anders; toen hing de muur vol met woorden, kaarten en foto’s rondom het thema Ontdekkingsreizigers. Wie was Erasmus, wie was Columbus en wat gebeurde op Nova Zembla? Een paar meiden timmerden vorige week nog aan het Behouden Huys, anderen schreven een vrouwelijk zeemanslied of kleurden kolonies op een kaart.

Op een leuke manier heel veel leren; dat is de kracht van de wereldoriëntatielessen op OBS Het Klokhuis. Het combineren van leerkrachtlessen en keuzemomenten waarbij de kinderen vanuit hun eigen motivatie aan de slag gaan met verschillende kaarten bij de thema’s. Kinderen kunnen kiezen uit opdrachten en activiteiten die aansluiten bij hun talenten en interesses. 

In een klassengesprek vraag ik aan de kinderen of zij ook zo enthousiast zijn over deze lessen. Jill: ‘Juist de combinatie tussen de leerkrachtlessen en daarnaast het mogen kiezen maakt het leuk. Het is interessant en je komt meer te weten.’ Finn vult aan: ‘Je mag onderzoek doen en je krijgt vrijheid om dingen te maken. Vorig jaar mochten we VOC-schepen bouwen en dat was leuk om te doen. Tijdens een ander thema heb ik veel opgezocht op Vladimir Lenin en dat was ook zeer interessant.’ 

Tijdens de keuzelessen loop ik als leerkracht rond, stel ik vragen om diepgang in de onderwerpen te krijgen, maak ik aantekeningen voor op de themamuur en geniet ik van datgene wat gebeurt in de klas. Eén keer per week verzorg ik een leerkrachtles. Op de themamuur hangen 5 vragen die alle kinderen aan het eind van het thema kunnen beantwoorden. Deze vragen zorgen dat het kerndoeldekkend is. Tijdens de leerkrachtlessen maken de kinderen veel aantekeningen in hun schrift. Jainy: ‘Dit vind ik vooral leuk om te doen. Ik schrijf veel in mijn aantekenschrift en merk dat ik alles dan beter onthoud.’ Stef is het hiermee eens: ‘Eerst maakte ik bijna geen aantekeningen, maar omdat de lessen nu interessanter worden, ben ik dat steeds meer gaan doen.’ Hebben jullie het idee dat jullie veel leren, vraag ik aan mijn groep. Unaniem klinkt er een ‘ja’ door de klas. 

Komende weken krijgen de kinderen per groepje een land uit Azië of Oceanië. Over een paar weken presenteert ieder groepje zijn of haar marktkraam met alle informatie en spullen over deze landen. Waarom worden veel spullen uit Europa in Azië gemaakt? Hoe ontstaat een aardbeving en wat is een tsunami? Ik kan niet wachten om met het volgende thema te starten!

Tekst: Maartje Hubertus-Koole