Afbeelding

Welkom in het Dino-museum van OBS Het Klokhuis

Onderwijs

‘Welkom in het museum, wilt u ook een rondleiding?’. Een van de zinnen die ze bij OBS Het Klokhuis afgelopen week hoorden op het speelleerplein van de onderbouw. Er werd namelijk gestart met het thema ‘het Dino-museum’, en wat wordt er vol betrokkenheid gespeeld en geleerd.

Aan het begin van het thema zijn ze gestart met een woordweb, om de beginsituatie te bepalen. Woorden als planteneter (of herbivoor), klauwen en sporen waren al bekend bij kinderen. Een kind heeft een boek vol dinosaurussen meegenomen en samen bekijken ze de eigenschappen van een dinosaurus. Kunnen zij aan de buitenkant zien of het een planteneter of vleeseter is? En waar zie je dat dan aan? Hoe zou deze dino zich verplaatsen? Samen weten ze heel erg veel.

In de speelhoek ontstaat een dino- museum, voordat je naar het museum gaat kun je even bellen om te reserveren. Bij de ingang van het museum koop je natuurlijk een kaartje en een rondleiding krijg je van de paleontoloog, die weet namelijk heel veel van fossielen. De kinderen bedachten zich dat bij een museum ook een souvenirwinkel hoort, die wordt gecreëerd door de bedenkers. En zo wordt er ook een dino- doolhof gebouwd, een spoorzoekers wedstrijd bedacht en worden er opgravingen gedaan in de zandtafel. 

Tijdens het spel wordt de woordenschat van alle kinderen enorm vergroot (met woorden als schubben, het gebit, maar ook ‘de omnivoor’) en wat kunnen kinderen knap die moeilijke namen van de dino’s onthouden en uitspreken. De komende weken gaan ze nog lekker spelen en hard werken rondom dit thema, want wat wordt er veel geleerd als kinderen zo betrokken zijn!