Afbeelding
Foto: Mark Barten

“Alles is gericht op het zo goed mogelijk begeleiden van het kind”

Algemeen advertorial

De leerkrachten van Basisschool De Muldershof in Beek en Donk hebben naast het lesgeven aan hun groep verschillende eigen expertises. Die expertise zetten ze in om zich als school te blijven ontwikkelen en steeds weer voorbereid te zijn op de toekomst. Daarnaast heeft De Muldershof alle middelen in huis om kinderen extra begeleiding en leerkrachten ondersteuning te bieden. Janneke Maas ondersteunt als onderwijsassistent de kleutergroepen en Hanny Vervoort ondersteunt de midden- en bovenbouw. Op die manier is extra begeleiding geborgd binnen de hele school.

Janneke, wat is precies jouw rol bij De Muldershof?
“Ik ben onderwijsassistent en bied daar waar nodig ondersteuning aan de leerkrachten van de kleutergroepen. Dit kan betekenen dat ik een groepje kinderen begeleid of een kind individueel extra aandacht geef. Ik werk mee in de klas of ga met de kinderen aan het werk in mijn eigen lokaal. Elke week stemmen we af wat wenselijk is.”

Hoe ben je op deze plek terechtgekomen?
Janneke: “Ik werk al 22 jaar bij stichting GOO, de kinderopvangorganisatie die ook op De Muldershof de voor- en buitenschoolse opvang verzorgt. Sinds een jaar of vier combineer ik mijn werkzaamheden op de buitenschoolse opvang met het werken in de klas. Een mooiere combinatie kan ik me niet voorstellen! Bovendien is het prettig dat ze me al regelmatig gezien hebben.”

Is het een voordeel dat kinderen je gezicht vaak al kennen?
“Zeker weten. Doordat ik zichtbaar ben, kennen niet alleen de leerlingen maar ook de ouders me vaak al. Kinderen en ouders voelen zich daardoor gelijk vertrouwd. Maar dat werkt andersom net zo.”

Hoe ondersteun je de leerkrachten Janneke?
“Drie ochtenden per week ondersteun ik in groep 1/2. De leerkrachten zetten me in daar waar nodig. Een goede afstemming is cruciaal. De ondersteuning is heel divers. Aan de hand van ontwikkelingsmaterialen (bijvoorbeeld de zogenaamde kastkaarten) stimuleren we de cijfer- letter- en taalontwikkeling maar ook luisteroefeningen en andere vaardigheden komen aan bod. Ik neem kleine groepjes mee uit de klas naar mijn lokaal maar ook 1-op-1 begeleiding komt voor. Het is ontzettend fijn een kind precies die ondersteuning te kunnen geven die het nodig heeft, ook als dat extra uitdaging betekent. Daarnaast draai ik ook regelmatig de klas. Geen enkele week is hetzelfde, dat maakt het werk zo leuk.”

Je zegt dat een goede afstemming cruciaal is. Hoe bedoel je?
Janneke: “In overleg met de leerkracht plannen we vaak al vooruit. De leerkracht kijkt ‘wat heb ik deze week nodig voor mijn klas’ en daarop anticipeer ik. Ik zorg ervoor dat de benodigde materialen klaarliggen in mijn lokaal, zodat de kinderen direct zelfstandig aan de slag kunnen. Na afloop zorg ik voor een goede terugkoppeling en daar waar mogelijk, ga ik in het thema van de klas mee. Alles is gericht op het zo goed mogelijk begeleiden van het kind. Dat dit meerwaarde heeft, hoor ik regelmatig terug van ouders op de BSO; ze merken echt verschil!”

Basisschool de Muldershof
www.demuldershof.nl
0492-461309
Molenweg 5
5741 NA Beek en Donk