Dorien de Maat,
Dorien de Maat, Foto: Joost Duppen

Vaardigheden ontwikkelen met LEGO Laarbeek: ‘Als je die snoetjes van de kinderen ziet, dan is dat geweldig’

Human Interest

Laarbeek - Gek van LEGO, dat zijn Bert Hermans en Dorien de Maat. Samen hebben zij LEGO Laarbeek opgericht en bouwen zij met kinderen vooral Robots en Technic LEGO. Daarin is de educatie erg belangrijk. Kinderen ontwikkelen met het bouwen namelijk verschillende vaardigheden.

De passie voor LEGO zat er sinds klein af aan al in. “We hebben vroeger wel gebouwd met LEGO, maar dat is toen een beetje verwaterd. Op een gegeven moment hebben we al onze LEGO weggedaan. Daar hebben we nu wel spijt van”, zo vertellen Bert en Dorien. Vijf jaar geleden werden ze beide ontslagen en kwamen zij via Kristian (een neef van Dorien) weer in contact met LEGO. Kristian is een lopende encyclopedie wat betreft LEGO en hij heeft zelfs zijn grotere slaapkamer opgeofferd om daar met LEGO aan de slag te kunnen gaan.

Bij Kristian zagen zij de Robots en LEGO Technic en toen waren Bert en Dorien direct verkocht. “Gezien onze leeftijd dachten we dat het lastig zou zijn om een nieuwe baan te vinden. Bert had toch vrij snel een nieuwe baan en toen kwam het idee om een soort hobbyclubje voor LEGO te maken. Dat was zó leuk en de kinderen waren zó enthousiast, dat we besloten hadden om er meer mee te gaan doen. Vanuit daar ontstond LEGO Laarbeek en via mond-tot-mondreclame zijn er zo een aantal kinderen naar ons toe gekomen. We hebben toen meteen een grotere tafel en twee grotere computers gekocht, zodat de kinderen direct vooruit konden.”

Lego Laarbeek
Met LEGO Laarbeek richten Bert en Dorien zich op kinderen die op een speelse manier de techniek willen leren. Bij het bouwen en programmeren van Robots gebruiken ze het programma van Mindstorms EV3, Mindstorms Robot Inventor of Spike Prime. “Elke robot heeft zijn eigen gedrag en een programma waarmee de verschillende functies van de robot worden bediend. We starten met eenvoudige modellen. Afhankelijk van de leeftijd en het niveau van de bouwers blijkt al vrij snel of ze zelfstandig of met hulp gaan bouwen”, zo vertellen Bert en Dorien verder.

Het maken van een LEGO-bouwwerk kost gemiddeld zo’n zes uur tijd. “De kinderen gaan de bouwtekening, die vaak uit meer dan 300 bladzijdes bestaat, namaken met LEGO. Vervolgens gaan zij de robot programmeren via de computer. Dit gebeurt allemaal in stapjes. Een robot heeft gemiddeld vijf missies en iedere keer krijgen de kinderen een nieuwe missie om te voltooien. Als al die missies geslaagd zijn dan werkt de robot en is hij af. Daarna kunnen ze eventueel nog aanpassingen doen met een ander geluidje, een andere kleur of bijvoorbeeld een poppetje erin. Zo leren de kinderen programmeren op de computer en als ze dit vaker doen, dan kunnen ze zelf ook dingen gaan verzinnen. Ze hoeven dan niet meer per se iets vanuit een bouwtekening te bouwen, maar kunnen zelf wat gaan bedenken.”

Filmpjes kijken
Om het allemaal te kunnen begrijpen heeft Bert veel Youtube-filmpjes gekeken. Ook bestaat er een educatieprogramma van LEGO, wat op scholen gebruikt wordt. “Als je die programma’s allemaal doet weet je precies hoe de sensoren en motoren werken. Voor de kinderen is dat te diepgaand, maar inmiddels weet ik precies hoe je iets moet programmeren. Dat heb ik een keer of vijf/zes gedaan, waardoor ik nu ook zelf dingen kan ontwikkelingen met mijn fantasie.”

Een van die dingen die Bert en Dorien zelf bedacht hebben is een snoepmachine. Na afloop van iedere bouwsessie mogen de kinderen een snoepje uitkiezen, maar daar moeten ze wel wat voor doen. Met een vrachtwagen moeten zij een parcours rijden om vervolgens een knopje in te drukken waardoor er een lopende band aan gaat. Op deze lopende band liggen vervolgens snoepjes die ze met de vrachtwagen op moeten vangen. Vervolgens rijden ze met de vrachtwagen en het snoepje terug en hebben ze de beloning verdiend. “Het is een creatie die de kinderen heel erg leuk vinden. Deze snoepmachine staat ook nergens in een boekje en hebben wij geheel zelf bedacht. De beloning krijgen ze pas als het gelukt is. De educatie is daarin heel belangrijk, want zo leren kinderen er ook van. Er zitten verschillende vaardigheden in, zoals didactisch en motorisch. Ze zijn dus bezig met het ontwikkelen van hun vaardigheden.”

De vergoeding, die overigens erg laag is, stoppen Bert en Dorien weer in het kopen van nieuwe LEGO. Zo wordt het geld goed besteed en kunnen de kinderen vooruit. “Dat gooien wij dan allemaal in een potje en bij 100 of 200 euro kopen we daar weer iets nieuws van. Als je dan die snoetjes van de kinderen ziet, dan is dat geweldig. Ze stralen helemaal en daar doe je het voor.” Ook wordt LEGO Laarbeek door veel ondernemers uit Laarbeek geholpen. “Het is echt het ons-kent-ons gevoel. Dat maakt het ook echt leuk.”

Opgeven
In totaal zijn er nu ongeveer 15 kinderen aan het bouwen bij LEGO Laarbeek, waarvan er zo’n zes wekelijks komen. Ook zijn er momenteel kinderen uit het speciaal onderwijs aan het bouwen. De doelgroep is vooral kinderen op de bassischool of kinderen die zich niet zo goed aan kunnen passen bij een vereniging/club. Heeft uw kind ook interesse in LEGO Laarbeek? Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Mail voor meer informatie naar info@lego-laarbeek.nl of neem een kijkje op de Facebookpagina of website van LEGO Laarbeek.

Dorien de Maat,