Afbeelding

Scholenproject Aarle-Rixtel van start: Muziek=COOL

Muziek

Scholenproject Aarle-Rixtel van start: Muziek=COOL


Aarle-Rixtel – Leden van harmonie De Goede Hoop hebben afgelopen zaterdag, in basisschool ‘De Driehoek’, allerlei muziekinstrumenten uitgereikt aan meer dan 100 kinderen van de drie Aarle-Rixtelse basisscholen. Dit in het kader van het scholenproject ‘Muziek=COOL’. Met dit project, waarvoor de harmonie een subsidie heeft ontvangen van het Oranje Fonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie, krijgen alle kinderen uit de groepen 5, 6 en 7 de kans om te ontdekken hoe leuk het is om samen muziek te maken.

Initiatiefnemers en organisatoren Dirk Verhoeven, Heleen van Asten, Mandy Prinsen en Marieke Bouwman willen met dit project alle kinderen op de lagere school in aanraking laten komen met muziek en een instrument. Dirk Verhoeven: “Met een goed beargumenteerd plan hebben we subsidie aangevraagd bij het Oranje Fonds.” Dit fonds, dat sociale initiatieven steunt om verbinding te bevorderen tussen groepen mensen in de samenleving, heeft in mei 2013 de aanvraag van harmonie De Goede Hoop gehonoreerd met een subsidie van €30.000,-. Dirk: “Met deze subsidie hebben we het project op kunnen starten. We hebben instrumenten aangeschaft en vrijwilligers op laten leiden tot ‘muzieleerkrachten’.” Deze vrijwilligers zijn allemaal ervaren muzikanten van harmonie De Goede Hoop.

Vanaf volgende week verzorgt Dirk in de groepen 5 lessen Algemene Muzikale Vorming. In de groepen 6 en 7 (en volgend jaar ook in de groepen 8) laat Dirk de kinderen echt muziek maken. In elk van deze vijf klassen heeft hij een compleet orkest samengesteld. Alle 111 leerlingen krijgen een écht instrument ter beschikking. Onder schooltijd verzorgt ‘Meester Dirk’ de wekelijkse orkestlessen. Buiten schooltijd krijgen de leerlingen instrumentlessen van de ‘muzieleerkrachten’. Muzieleren is een samenvoeging van musiceren en leren.

Al maanden zijn de enthousiaste organisatoren bezig met de vele voorbereidende werkzaamheden. Samen met de scholen hebben zij een planning gemaakt, de ouders en daarna de kinderen geïnformeerd. Dirk: “De kinderen mochten de instrumenten uitproberen en hun voorkeur opgeven. Daar hebben we met de orkestsamenstelling zoveel mogelijk rekening mee gehouden.”

Zaterdagmiddag 26 oktober was het zover. Voor ieder kind lag er, per instrumentsoort in de diverse klaslokalen gesorteerd, een instrument klaar inclusief muziekstandaard en lesboek. Om 16.00 uur stroomde ‘De Driehoek’ vol met leerlingen en hun ouders. De ‘muzieleerkrachten’, die de instrumentuitreiking verzorgden, gaven een eerste instructie over de instrumenten en de muziekstandaarden. Ook lieten zij de ouders en hun kinderen een contract ondertekenen waarin deze beloofden goed voor hun bruikleeninstrument te zorgen.

“De kinderen zijn heel enthousiast”, aldus ‘slagwerk-muzieleerkracht’ Frank van den Heuvel. “Ze staan te popelen om te beginnen.” Dit wordt bevestigd door diverse leerlingen. Trompet-leerling Has Verstappen: “Ik vind het heel leuk. Ik ga de trompet thuis meteen uitpakken.” Trombone-leerling Lars Maas: “Ik ga dadelijk meteen oefenen.” Ook de orkestsamenstelling wordt als zeer positief ervaren. Trompet-leerling Sanne Weekamp: “Ik vind het heel leuk dat we samen met onze klas een orkest kunnen maken.”

Ouders zijn eveneens blij met Muziek=COOL. Vader Niels Maas: “Ik vind het een heel goed project. Mijn vader was ook muzikant. Ik hoop dat onze Lars iets van zijn talent heeft meegekregen.” Moeder Martine Weekamp: “Ik vind het super. Het is een geweldige kans om samen met andere kinderen muziek te maken. Ik bespeel zelf geen instrument. Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die wel muziek kunnen maken.”

Nadat de kinderen een aantal lessen hebben gevolgd, zullen de orkesten enkele optredens gaan verzorgen op diverse plaatsen in het dorp. Moeder Martine Weekamp: “Muziek=COOL is gewoon gaaf voor het hele dorp. Het geeft een stuk binding en saamhorigheid.”