Afbeelding

Meedenken, meepraten: TipMooiLaarbeek.nl

NULL

Meedenken, meepraten: TipMooiLaarbeek.nl


Laarbeek – Hoe denk jij over de komst van De Ruit? Is het woningaanbod voldoende in de gemeente? En zou één kermis in Laarbeek niet beter zijn? Het zijn slechts een paar vragen waar we binnenkort wellicht het antwoord op weten. Althans, hoe de burgers hierover denken.

Inwonerspanel
MooiLaarbeek gaat de samenwerking aan met onderzoeksbureau TOP-onderzoek, welke inwonerspanels uitvoert. Burgers van Laarbeek kunnen zich inschrijven voor het panel, waarna ze regelmatig een enquête ontvangen. Door middel van deze enquête kan de burger meedenken en meepraten over de gemeente. Het resultaat wordt uiteindelijk gepubliceerd in De MooiLaarbeekKrant.

De enquêtes
De deelnemende inwoners krijgen ongeveer een keer per maand een enquête toegestuurd. Martijn Hulsen van TOP-onderzoek: “Met ons burgerpanel willen wij weten wat er speelt bij de gemiddelde inwoner uit Laarbeek. Hoe deze bijvoorbeeld slaapt, woont, werkt, reist, recreëert, sport en winkelt. We hanteren een brede uitgangspositie, waar jong en oud gebruik van kan maken. Door de uiteenlopende vragen, is het voor alle deelnemers interessant om mee te praten. Het invullen van een enquête duurt enkele minuten en de onderwerpen zijn sterk afhankelijk van de actualiteit.”

Geen politiek
In de enquêtes wordt een filter aangebracht. Martijn: “Met MooiLaarbeek hebben we besloten om de politiek niet deel te laten nemen in dit burgerpanel. Op die manier kom je echt te weten hoe de inwoners van Laarbeek denken.” Maar de filter kan nog op veel meer dingen toegepast worden. “We kunnen het onderzoek op allerlei manieren filteren. We kunnen vragen wegleggen per kern en kunnen resultaten bekijken per leeftijd, per kern, per geslacht en ga zo maar door. Alles is mogelijk.”

Representativiteit
Om het onderzoek representatief te maken, zijn er een minimaal aantal respondenten nodig. Martijn: “We moeten ervoor zorgen dat de steekproef representatief is. De groep ondervraagden moet een juiste en goede afspiegeling van de gehele bevolking in Laarbeek zijn. De representativiteit toetsen we op een aantal demografische factoren, zoals leeftijd, gezinsopbouw en culturele activiteiten. Mochten er bepaalde groepen mensen onderbelicht zijn in het panel, dan wordt er specifiek naar deze doelgroep gezocht, bijvoorbeeld via sociale media of met verspreiding van flyers.”

Horst aan de Maas
Laarbeek is de tweede gemeente waar TOP-onderzoek met een burgerpanel aan de slag gaat. Een paar maanden terug is Horst aan de Maas gestart, en met succes. Martijn: “We hadden 380 respondenten nodig, maar zitten nu al op de 1700. De eerste enquête is geweest en ook de eerste uitslagen hiervan hebben in de lokale krant gestaan. Je merkt dat mensen heel graag meepraten en denken over de gemeente. Het leeft echt. Ook merk je dat de deelnemers blij zijn dat er iets mee gebeurt.”

TipMooiLaarbeek.nl
Het team van MooiLaarbeek kijkt erg uit naar de samenwerking met TOP-onderzoek. “Op deze manier kunnen wij als krant nog dichter bij de burger komen te staan. Daarnaast kunnen we op een leuke en interessante manier nieuws hieruit genereren en daarbij zijn dit soort onderzoeken ook van grote toegevoegde waarde voor de politiek in de gemeente Laarbeek.”

Meedenken, meepraten
De komende maand staat in het teken van het werven van respondenten. Naar verwachting gaat eind oktober de eerste vragenlijst eruit. Via De MooiLaarbeekKrant worden de inwoners met grote regelmaat op de hoogte gebracht over de stand van zaken van TipMooiLaarbeek.nl. Wil je meedoen? Ga dan naar www.tipmooilaarbeek.nl en meld je aan!