Laarbeekse leraren leren van elkaar tijdens PIZZA-sessie

Onderwijs Algemeen

Laarbeek - Afgelopen schooljaar zijn de Laarbeekse Eenbesscholen gestart met een pilot voor meer passend onderwijs waarin zij op zoek zijn gegaan naar een vorm van samenwerking waarmee leraren elkaar kunnen ondersteunen. Er leefde de vraag hoe het onderwijs nog beter passend gemaakt kon worden.

Tijdens de pilot is er voor kinderen die extra hulp nodig hebben op het gebied van bijvoorbeeld zware rekenproblematiek en motorisch remedial teaching in de afgelopen maanden al een start gemaakt met specifieke begeleiding. Tijdens de gymlessen zijn de kinderen gescreend en kinderen waarbij bleek dat zij gebaat zouden zijn met gerichte motorische ondersteuning kregen een aangepast begeleidingsprogramma, dit mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de gemeente Laarbeek. Er bleek behoefte te zijn aan aangepaste begeleiding voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, hoe deze kinderen nog beter uitgedaagd kunnen worden.

De pilot heeft vaste vorm gekregen en nu kunnen leerlingen gebruik maken van specifieke expertise die voorhanden is binnen de scholen.

Tijdens de pizzasessie op donderdag 2 november op Kindcentrum de Sprankel in Lieshout gaan ruim 50 leerkrachten van elkaar leren. In april nemen de overige leerkrachten deel aan een dergelijke sessie.

In een zestal workshops delen leerkrachten hun expertise met belangstellende collega's. Ook horen leraren van elkaar hoe op andere scholen invulling gegeven wordt aan aanpak en begeleiding bij verschillende interventies, hoe er wordt omgegaan met uitdagingen en wat er nodig is voor het verzorgen van een goede les voor die leerling.

De pizzasessie beoogt informatie en inspiratie te geven waarmee de leerkracht op de eigen school aan de slag kan. Het stimuleert de leerkracht in eigen opvatting en talenten kunnen op scholen gedeeld en beter benut worden. De verhoging van de deskundigheid bij de leerkracht leidt tot betere hulpverlening op langere termijn.