Afbeelding
Foto: Joost Duppen

“Alstublieft niet nóg meer geluidsoverlast!”

Politiek

Beek en Donk – Verbaasd waren ze toen bij de eerste presentatie van de plannen voor de herinrichting van de N279 door de Provincie bleek dat er gekozen was voor twee schetsontwerpen die allebei de aanleg van een viaduct inhouden op de plek waar nu de Boerdonkrotonde ligt. Bewoners van de Middenweg, de Bosscheweg, de Bemmerstraat en Dorpsraad Boerdonk vonden elkaar en kwamen direct in actie.

Toezegging
Jeanne van der Heijden, woordvoerster namens alle belanghebbenden, vertelt: "Op 24 november 2016 vond op het gemeentehuis een presentatie plaats in aanwezigheid van wethouder Van Zeeland waarbij de Provincie twee mogelijke varianten presenteerde voor het ongelijkvloers maken van de rotonde bij Boerdonk. Tot grote verbazing (en teleurstelling) van ieder van ons bleek dat er een schetsontwerp was gemaakt voor twee opties: Middenweg/Bosscheweg over de N279 of de N279 over de Middenweg/Bosscheweg. In beide gevallen betekent dit de aanleg van een viaduct. We zijn hier als omwonenden direct op ingesprongen en hebben gevraagd en voorgesteld ook de mogelijkheden van een tunnel mee te nemen in de procedure. Ook vertegenwoordigers van Dorpsraad Boerdonk plaatsten gelijk hun vraagtekens in verband met de toekomstige bereikbaarheid van het dorp. De heer Mark van den Hoven (strategisch omgevingsmanager bij de Provincie) heeft die avond toegezegd een schetsontwerp te laten maken van een tunnelbak. Maar wat bleek? Enkele dagen later liet Van den Hoven telefonisch weten dat de Provincie vooralsnog niet van plan was de tunnelbakvisie te vertalen in een schetsontwerp."

'Wakker schudden'
Jeanne vervolgt: "Dit was niet de afspraak. Bij brief van 2 december hebben we ons ongenoegen geuit over deze gang van zaken bij het college van burgemeester en wethouders en hen dringend verzocht op te komen voor de belangen van Laarbeek. We moesten ze even wakker schudden, zodat de wethouder duidelijk zijn stem zou laten horen in de stuurgroep N279 waarin alle gemeenten vertegenwoordigd zijn. Deze inbreng is zo belangrijk."

"Nu al geluidsoverlast"
De bewoners van de Middenweg, Bosscheweg en Bemmerstraat hebben veel overlast van geluid en trillingen. Behalve de aanleg van een tunnel, zien ze daarom ook graag dat in de definitieve plannen van de Provincie voor de reconstructie van de N279 op hun grondgebied gekozen zal worden voor geluidsarm asfalt en het plaatsen van een deugdelijke geluidswal. "We ondervinden nu al veel geluidsoverlast van het bestaande tracé. Daarbij komt dat de afbraak van een gedeelte van de geluidswal langs de Bemmer ertoe heeft geleid dat het geluid als het ware in een trechter terechtkomt en heeft gezorgd voor een toename van de overlast. En niet te vergeten trekt de nieuwe aansluiting van Veghel naar Den Bosch ook nog eens extra verkeer aan", aldus Van der Heijden.

En dat is nou precies waarom omwonenden pleiten voor een tunnelbak in plaats van een viaduct. Jeanne: "Behalve dat een viaduct zorgt voor horizonvervuiling ('want wie wil er nou een viaduct in zijn achtertuin?') voorzien wij ook een forse toename van de (bestaande) geluidsoverlast. En alstublieft, niet nóg meer geluidsoverlast, daar moeten we als omwonenden niet aan denken!"

Alle vertrouwen
Dat 'de stem van Laarbeek' toch gehoord is, blijkt uit het feit dat de Provincie alsnog tegemoet is gekomen aan de wens van omwonenden. Op donderdag 9 maart wordt de tunnelvariant in een schetsontwerp gepresenteerd aan belanghebbenden tijdens een bijeenkomst op het gemeentehuis. "Ook al hebben we voor ons gevoel alles zelf moeten doen, we hebben er toch alle vertrouwen in dat de Provincie de tunnelvariant mee gaat nemen in de MER-procedure", besluit de woordvoerster.