De huidige situatie op de N279, gezien vanuit de rotonde bij Boerdonk
De huidige situatie op de N279, gezien vanuit de rotonde bij Boerdonk

Reconstructie N279: "Zo robuust en innovatief mogelijk"

Politiek

Laarbeek – Regelmatig wordt er in de media gesproken over de reconstructie van de N279 tussen Veghel (A50) en Asten (A67). Het aanpassen van deze provinciale weg die voor een gedeelte over Laarbeeks grondgebied loopt, heeft diverse consequenties. Welke consequenties precies en voor wie is op dit moment nog niet geheel duidelijk. "Uitgangspunt is dat de weg wordt gereconstrueerd tot een robuuste en innovatieve weg", stelt wethouder Frans van Zeeland.

Geen ruit, wel een driehoek
Toen eind 2015 duidelijk werd dat het project 'de Ruit' niet langer gerealiseerd ging worden, is op verzoek van de Tweede Kamer een regionaal plan opgesteld (Bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland) met daaraan gekoppeld een aantal maatregelen om ervoor te zorgen dat Zuid-Nederland goed bereikbaar is en ook blijft in de toekomst. Eén van deze maatregelen is het reconstrueren van de N279 tussen Veghel (A50) en Asten (A67). Op die manier wordt de driehoek die deze wegen met elkaar verbindt compleet gemaakt. "Het belangrijkste doel van de reconstructie van de N279 is het verbeteren van de doorstroming", legt Van Zeeland uit. "Niet alleen het verkeer in de driehoek moet ontlast worden maar ook het verkeer op de toegangswegen. Weggebruikers moeten als het ware verleid worden om de nieuwe N279 te gebruiken."

Samenwerking
Op 11 juli 2016 is door de Provincie Noord-Brabant, de gemeenten Laarbeek, Meijerijstad (Veghel), Helmond, Gemert-Bakel, Asten en Someren, Waterschap Aa & Maas en Rijkswaterstaat een intentieovereenkomst ondertekend waarin zij hebben afgesproken dat ze 'gezamenlijk streven naar het realiseren van een snelle, veilige, slimme en toekomstbestendige N279 tussen Veghel en Asten met ongelijkvloerse aansluitingen'.

Wie doet en denkt mee?
De Provincie Noord-Brabant is uitvoerder van het project 'reconstructie N279' maar om te komen tot oplossingen wordt nadrukkelijk samengewerkt met gemeenten, burgers, ondernemers, belangenorganisaties en kennisinstellingen.

De belangrijkste kruispunten die bij een reconstructie dienen te worden aangepakt in Laarbeek zijn de Boerdonkrotonde en de rotonde Beek en Donk/Gemert (N272). In Laarbeek zijn daarom eind vorig jaar infoavonden georganiseerd om de directe belanghebbenden en aanwonenden te betrekken bij de plannen van de Provincie. Op deze (drukbezochte) avonden gingen Provincie, gemeente en belanghebbenden met elkaar in gesprek over (mogelijke) oplossingen voor deze kruispunten. "Het is van het grootste belang om de omgeving te betrekken", legt de wethouder uit, "en ik kan wel stellen dat deze avonden veel waardevolle informatie hebben opgeleverd. Mensen waren kritisch maar dusdanig betrokken dat er met name vanuit omwonenden goede suggesties zijn gedaan. De Provincie heeft ook te kennen gegeven deze mee te nemen in de vervolgprocedure."

Boerdonkrotonde
"De reconstructie van de Boerdonkrotonde naar een ongelijkvloerse aansluiting (tunnel of viaduct) wordt naar aanleiding van de suggesties van belanghebbenden momenteel onderzocht en verder uitgewerkt. Omwonenden hebben samen met de Dorpsraad een voorkeur uitgesproken voor een tunnelvariant; liever geen kolos in het landschap en het waarborgen van de bereikbaarheid zijn de belangrijkste motivaties hiervoor", vervolgt Van Zeeland. "De Provincie heeft deze informatie tijdens de infobijeenkomsten opgehaald en neemt deze mee. Op donderdag 9 maart vindt er een terugkoppeling plaats van Provincie naar belanghebbenden."

De technische procedure
Voor de aanpassing van de N279 dient de procedure van het Milieu Effect Rapport (MER) op grond van de Wet Milieubeheer te worden doorlopen. In het MER wordt de huidige situatie van het onderzoeksgebied nauwkeurig omschreven en worden de mogelijke effecten op de omgeving grondig onderzocht (o.a. bodem, natuur, geluid, luchtkwaliteit).

De MER-procedure is opgestart met het opstellen van een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Deze notitie heeft als doel het begin van het proces duidelijk te omschrijven. De NRD heeft tot 24 oktober 2016 ter inzage gelegen. Er zijn in totaal 458 zienswijzen ingediend die de Provincie verwerkt in een Reactienota. Binnenkort wordt de NRD vastgesteld. "Maar ondertussen wordt niet stilgezeten en worden diverse onderzoeken in het kader van het MER al uitgevoerd. "We zijn klaar met praten en niks doen", aldus Van Zeeland. "Tot aan de zomer 2017 worden ontwerpen verder uitgewerkt, effecten bepaald en zal het MER worden opgesteld. Naar verwachting stellen Gedeputeerde Staten vervolgens eind augustus een zogenaamd Voorkeursalternatief (VKA) vast. Tot die tijd worden belanghebbenden door middel van nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van het verloop van het proces. Het voorkeursalternatief is bindend en nadat dit is vastgesteld, kan gestart worden met het opstellen van Provinciale Inpassingsplannen (PIP) en/of bestemmingsplannen. "Het streven is dat er in 2020 gestart kan worden met de reconstructie van de N279 maar of dat gaat lukken, is geheel afhankelijk van de procedures die volgen na het vaststellen van het VKA", besluit de wethouder.

Afbeelding