Afbeelding

“Er moet begonnen worden met iets te doen!”

Verkeer

Aarle Rixtel - Zo'n vijftigtal mensen waren afgelopen woensdagavond 4 maart aanwezig bij de drukbezochte vergadering van de werkgroep Verkeer van het Dorpsplatform Aarle-Rixtel. Zowel wethouder Joan Briels als wijkagent Gerrit van Zanten waren bij deze avond aanwezig. Een groot heikel punt voor de inwoners is het vele doorgaand verkeer door Aarle-Rixtel. 

Al jaren zorgt het vele doorgaand verkeer voor irritaties. Per etmaal rijden er zo'n 6300 voertuigen door de Dorpsstraat. Dat is meer verkeer dan in de andere dorpskernen. Vooral tijdens de ochtend- en avondspits is het mega druk. Zo druk dat bewoners van de Dorpsstraat in deze tijden nauwelijks hun eigen oprit af kunnen. Een duidelijke boodschap van de bewoners: "Het wordt tijd dat het probleem als zodanig herkend wordt, wij zijn het zat!"

Gevolgen
Maar niet alleen de bewoners van de Dorpsstraat herkennen dit probleem. Ook de bewoners van aangrenzende straten zoals bijv. de Lieshoutseweg of Albers Pistoriusstraat zitten met de gevolgen van het doorgaand (zwaar) verkeer. Maar wat zijn deze gevolgen dan? Er heerst een gevoel van onveiligheid. Zo is de straat niet ingericht als 30 km zone, wat uitnodigt om hard te rijden. Maar ook zwaar verkeer zorgt voor overlast, voornamelijk geluidsoverlast en trillingen. Er zijn bewoners waarbij de glazen uit de kast trillen als er zwaar verkeer door de straat rijdt. De schade aan sommige woningen is groot, andere bewoners kampen juist weer met gezondheidsklachten. Vele hebben geprobeerd om zelf maatregelen te nemen, maar wenden zich nu tot de Gemeente Laarbeek. Zij moeten tenslotte het probleem aanpakken.

ANPR
Maar zonder bewijzen en onderzoek kan het probleem op lange termijn niet aangepakt worden. Zo kwamen Tom van de Heuvel en Jeroen van Heijst (Werkgroep Verkeer) met het idee om het doorgaand verkeer door Aarle-Rixtel te onderzoeken aan de hand van ANPR (automatische kentekenplaatherkenning). De software geregistreerd het kenteken en die gegevens worden ingelezen. Punten zoals snelheid, eerste en laatste rit, tijdstip en richting worden daarbij in een programma verwerkt. Het zijn versleutelde gegevens, dus geen persoonlijke gegevens. Maar puur om de stromingen van het doorgaand en blijvend verkeer in Aarle-Rixtel in kaart te brengen. De kosten hiervan kunnen hoog oplopen, dus ontstond er het idee om dit in combinatie met meerdere dorpen te doen.

Korte termijn
Maar naast ideeën voor op lange termijn, is het ook belangrijk dat er op korte termijn oplossingen komen. Wethouder Joan Briels legt uit dat er dit jaar een budget van 20.000 euro beschikbaar is voor Verkeer binnen Laarbeek. Joan wil zich graag hard maken dat dit bedrag gebruikt gaat worden om de verkeersproblemen in Aarle-Rixtel op korte termijn op te lossen, hetzij door bijv. een sluis.

Echter moet er dan wel genoeg draagvlak zijn en moet het niet zo zijn dat de bewoners wel oplossingen willen, maar liever niet voor hun voordeur. De Werkgroep roept daarom op om te zorgen dat er genoeg draagvlak is om tot de juiste oplossing te komen.