Afbeelding
Foto: Marcel_vd_Kerkhof_(B&D

‘Dalton doe je niet, dat ben je’

Zakelijk advertorial

Beek en Donk - Met het Daltononderwijs onderscheidt basisschool ’t Otterke zich van andere basisscholen in de regio. Het Daltononderwijs is niet vrijheid blijheid zoals veel mensen denken, maar stelt kaders waarbinnen kinderen zich kunnen ontwikkelen. Eigenlijk zou je het daltononderwijs moeten ervaren om het te kunnen begrijpen, want zoals leerkrachten Suze van Asten en Karna Roselle zeggen: “Dalton doe je niet, dat ben je.”

Op ’t Otterke wordt er volgens de principes van het Daltononderwijs gewerkt. Het Daltononderwijs bestaat uit de kernwaardes zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, reflectie en effectiviteit. “De kinderen krijgen bij ons heel veel verantwoordelijkheid en vertrouwen. Dat zie je ook bij andere scholen, maar hier zit er écht een opbouwende lijn in. Dat begint al bij de kleuters en stopt pas als de kinderen van school afgaan. Wat ze zelf kunnen mogen ze hier zelf doen. Zo worden de kinderen erg zelfstandig en krijgen ze het vertrouwen dat ze later nodig hebben in de maatschappij.”

“Ieder kind is uniek en geef je wat hij/zij nodig heeft”, vertellen Suze en Karna verder. “Daarbij denken de kinderen ook zelf na wat voor hen nodig is om tot een resultaat te komen. Hier reflecteren we vooraf, tijdens, maar ook na de taak. Dat kan alleen, in groepjes, met heel de klas samen en zelfs met ouders. In het begin van het schooljaar zijn er startgesprekken met de ouders en kinderen. Daarin stellen we doelen met elkaar en die doelen proberen we samen te bereiken. De driehoek tussen ouders, kinderen en leerkracht is bij ons érg belangrijk.”

Groepsoverstijgende activiteiten
De groepsoverstijgende activiteiten zijn bij ’t Otterke ook erg belangrijk. “We hebben veel activiteiten waarbij de kinderen van de hele school met elkaar samen moeten werken. De oudere kinderen krijgen zo verantwoordelijkheid over de jongere kinderen en daarin zie je hele mooie dingen gebeuren, zoals het voorlezen van de kinderen van groep 8 aan de kinderen van groep 1/2. Alle kinderen die hier op school zitten kennen elkaar en durven ook andere klassen binnen te lopen. De deuren staan vaak open. Dat werkt erg prettig en toch blijft het rustig op school. Ze weten welke afspraken en gouden regels er zijn en als ze zich daar niet aan houden, dan zitten daar consequenties aan. Dan mogen ze bijvoorbeeld een middag niet op de gang werken.”

De instructies op ’t Otterke worden zo effectief mogelijk gegeven. Het is niet zo dat een hele klas naar een ellelange instructie zit te luisteren, maar de leerkrachten proberen het kort te houden of werken met groepjes. “Kinderen die de lesstof begrijpen kunnen aan de slag gaan. Op de Ottertaak kunnen de kinderen zien of ze alleen of met een maatje aan de opdrachten mogen werken. De kinderen die wat meer tijd nodig hebben, blijven dan wat langer luisteren. Ze weten van zichzelf echt al heel goed wat ze wel en niet goed kunnen en wat ze nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. Door vragen te stellen worden kinderen bewust van wat ze nog te ontwikkelen hebben. Dit is een stukje persoonsvorming en jezelf leren kennen. Daarin komt ook het stukje vertrouwen weer terug.”

Stapje terug
Karna werkt al langer op ’t Otterke en heeft de omslag naar het Daltononderwijs dus bewust meegemaakt. Suze heeft eerst op een andere basisschool gewerkt, maar merkt echt een verschil. “Toen ik hier kwam werken ging er echt een wereld voor me open. Op mijn vorige school had ik ook een kleutergroep, maar daar deed ik veel meer dingen zelf. Op ’t Otterke stimuleren we de zelfstandigheid van de kinderen en moest ik echt leren om een stapje terug te doen. Dalton gun je alle kinderen.”

Daltonbasisschool ‘t Otterke
Beverstraat 11, Beek en Donk
0492-462163
www.otterke.nl
otterke@eenbes.nl