Afbeelding
Foto: DeMooiLaarbeekKrant

Leerlingen enthousiast maken om te lezen

Zakelijk advertorial

Openbare basisschool Het Klokhuis in Beek en Donk is een school waar iedereen welkom is. De leerlingen worden er gestimuleerd zich verder te ontwikkelen in wie ze zijn. Het Klokhuis werkt bewust met heterogene groepen (jong en oud gemixt), zodat kinderen van en met elkaar kunnen leren. In een reeks advertorials laat Het Klokhuis zien op wat voor manieren ze de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Op het gebied van (leren) lezen doen ze dat o.a. door middel van List lezen.

Badia Boughlidi (leerkracht groep 5/6) en Annemieke Jetten (leerkracht groep 3) vertellen wat List inhoudt en hoe zij als leerkracht een bijdrage leveren aan het enthousiast maken van leerlingen om (nog) meer te lezen.

Badia, wat houdt List lezen in?
“List staat voor ‘Lezen Is Top’. Het is een manier om het lezen aan te pakken, waarbij je leerlingen leert en laat ervaren hoe fijn (en waardevol) het lezen van boeken is. Met List proberen we elk kind enthousiast te maken om te gaan lezen. Het doel van List is zoveel mogelijk gemotiveerde lezers af te leveren.”

Hoe ziet dat er in de dagelijkse praktijk uit?
Annemieke: ”Elke dag tussen 10.15 en 11.00 uur staat List op het programma voor de groepen 3 tot en met 8. Dit betekent dat alle leerlingen elke dag bezig zijn met lezen. Iedereen kiest en leest een eigen boek. Door de hele school zijn leeshoeken ingericht met allerlei soorten boeken (fantasie, informatief maar ook stripboeken). Kinderen lezen zelfstandig, er wordt gemixt in groepen en/of leerlingen lezen in tweetallen. Twee keer per week houden wij als leerkracht een ‘boekenbabbel’. We staan dan bijvoorbeeld stil bij hoe je een boek kiest en we stellen vragen. Ook in groep 1 en 2 wordt al met List gewerkt. We lezen veelvuldig voor, zodat het verhaal goed blijft hangen. Daarna gaan we in gesprek over het verhaal en sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen.”

“We creëren een rijke leesomgeving”

Wat is het voordeel van werken met List?
“Niet ieder kind is even enthousiast op het gebied van lezen”, vervolgt Badia. “Dit kan van nature zo zijn maar er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van dyslexie. Wanneer je klassikaal volgens methode leest en elk kind hetzelfde aanbiedt, valt dit niet altijd direct op. Bij List heb je meer tijd om kinderen goed te observeren. Je kijkt naar hoe een kind leest en of dat het kind überhaupt wel tot lezen komt. Wanneer dit moeilijk is, gaan we stap voor stap aan de slag om te kijken hoe we het kind kunnen motiveren. Hoe kies je een boek? Kijk je naar de tekeningen in een boek of alleen naar de titel? We luisteren heel goed naar het kind en kijken samen naar de mogelijkheden. Denk hierbij aan luisterboeken ter ondersteuning.”

Tot slot. Hoe zorgen jullie ervoor dat er voor ieder wat wils te lezen valt?
Annemieke: “Allereerst door zelf enthousiasme uit te stralen! Daarnaast zijn we (in samenwerking met bibliotheek De Lage Beemden en met een aantal betrokken ouders) druk bezig met het inrichten van een eigen bibliotheek. Leerlingen hebben hun wensen kenbaar gemaakt en er is flink geïnvesteerd in de aanschaf van nieuwe boeken. Op die manier creëren we een hele rijke leesomgeving waarin kinderen naar hartenlust boeken kunnen lenen en lezen.”