Afbeelding
Foto: Mark Barten

‘Dit team blijft continu in ontwikkeling’

Zakelijk advertorial

Openbare basisschool Het Klokhuis in Beek en Donk is een school waar iedereen welkom is. De leerlingen worden er gestimuleerd zich verder te ontwikkelen in wie ze zijn. Het Klokhuis werkt bewust met heterogene groepen (jong en oud gemixt), zodat kinderen van elkaar kunnen leren. In een reek advertorials laat Het Klokhuis zien op wat voor manieren ze de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Deze keer is directeur Iris Schellekens aan het woord. “Wij zijn ontzettend trots op onze school”, start ze enthousiast het gesprek. 

Iris, waarom zijn jullie zo trots?
“Allereerst omdat we een duidelijke visie hebben. Het goed aanleren van de basisvaardigheden vinden we in de eerste plaats ontzettend belangrijk. Maar onze focus ligt daarbij ook op ‘hoe zorgen we ervoor dat kinderen altijd kunnen blijven leren?’ en ‘hoe geef je daar vorm aan?’. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, blijven onze leerkrachten zichzelf continu ontwikkelen, daarom zijn we aangesloten bij het platform Samen Onderzoeken. Ze worden daar heel gelukkig van is mijn ervaring en het draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. We hebben een team dat hier heel graag werkt. En als je gelukkige en goed ontwikkelde leraren hebt, volgt goed onderwijs (vanzelf).”

Wat is je belangrijkste taak als leidinggevende?
Iris: “Ik zie het als mijn taak om elke leerkracht in zijn of haar kracht te zetten. Dat is ontzettend leuk om te doen dus dat enthousiasme werkt door. Het is vervolgens de taak van een leerkracht bij ons op school om elk kind in zijn of haar kracht te zetten.”

Hoe doen ze dat Iris?
“Verbinding is daarbij het sleutelwoord; verbinding met jezelf en met je omgeving. Door kennis en zelfkennis te ontwikkelen bij kinderen, leren ze dat ze zichzelf mogen zijn. Elke emotie mag er zijn, sterker nog; we gaan juist op zoek naar de betekenis van die emotie. Hele kleine aandachtspuntjes maken een groot verschil. Een leerkracht kan bijvoorbeeld in een gesprek eens vragen aan een kind hoe het fijn kan werken in de klas en welke plek dan het fijnst is. In een open en veilige setting praten we hier samen over. Als kind krijg je het gevoel dat je gezien wordt en ga je de verbinding aan met jezelf en met je omgeving. Een stille leerling die een grapje maakt, twee kinderen die een blind date voor de juf regelen…het zijn prachtige voorbeelden van kinderen die zichzelf durven en mogen zijn.”

Men heeft wel eens de indruk dat alles er bij jullie heel vrij aan toe gaat. Is dat ook zo?
“Vrij is het zeker niet, maar ik leg graag uit hoe dit zit. Overal liggen bij ons structuren onder. We werken taak- en themagericht. We doen het eerst voor en leren kinderen hoe ze het vervolgens zelf kunnen uitvoeren. Ieder op zijn of haar eigen tempo en op zijn of haar eigen manier. Dus ja, als je een klas binnenloopt zie je diverse groepjes, een leerkracht die instructies geeft aan een klein groepje en leerlingen die voor je gevoel allemaal met iets anders bezig zijn maar de onderliggende structuur is voor iedereen exact hetzelfde en kinderen weten precies waar ze mee bezig zijn. Het welbevinden van het kind staat altijd bovenaan. We investeren veel tijd en aandacht in het werken aan het welbevinden van ieder kind en dragen het vignet ‘gezonde school’ dan ook niet voor niets.”

Tot slot: Kunnen nieuwe leerlingen al aangemeld worden?
Iris: “Jazeker! Als je kind volgend schooljaar vier jaar wordt, kun je je zoon of dochter in maart/april van dit jaar inschrijven. Het mag natuurlijk ook altijd eerder. Iedereen is welkom voor een rondleiding. Maak gerust een afspraak en kom de sfeer proeven op onze school, je bent van harte welkom!”