Afbeelding
Foto: Mark Barten

Muldershof werkt ook aan de toekomst

Zakelijk advertorial

Op De Muldershof nam juffrouw Mieke vorige maand, na ruim 46 jaar, afscheid van het onderwijs. Elk jaar gaan er op scholen leerkrachten met pensioen. Het is dan ook van belang dat nieuwe docenten klaargestoomd worden voor het ‘echte’ werk. Op De Muldershof lopen nu drie aanstaande leerkrachten rond die in het laatste jaar van hun studie zich voorbereiden om straks op eigen benen te gaan staan.

Daarnaast zijn er ook 1ste, 2de en 3dejaars studenten die een kijkje in de keuken nemen bij De Muldershof. Daarmee werkt de school in Beek en Donk aan zijn eigen toekomst. Kim van Hout is binnen De Muldershof schoolopleider en begeleidt onder andere de studenten.

Kim, waarom is dit zo belangrijk?
“Wij vinden het van belang om studenten gericht te plaatsen waarbij wij rekening houden met de leerbehoeften van de student. We koppelen ze aan een mentor die hierbij kan aansluiten en waarbij ze tot leren kunnen komen.”

Op De Muldershof werken nu Niek van den Hoven, Jordy Biemans en Bram van Beurden. Zij studeren dit jaar af.
Jordy: “Ik sta nu zelf voor een klas. Ik kan observeren wat de ‘vaste’ leerkracht doet en helpen waar mogelijk. Daarnaast geef je ook zelf les. Natuurlijk loop je dan tegen dingen aan. Dat bespreek je en met problemen kun je bij de schoolopleider terecht.”

Niek: “Ik heb een eigen mentor, de groepsleerkracht. Het is altijd fijn om daar mee te sparren, samen elkaar verder helpen. Daarnaast is het ook fijn dat het klikt met de schoolopleider, daar werk je toch een hele tijd samen mee.”

Jordy: “In het begin van het schooljaar ben ik hier gestart. Je bent dan meteen betrokken bij de klas waarin je mag werken. Je wordt ook gewoon beschouwd als een collega. Dat maakt het echt prettig om te werken. Voor ik hier aan de slag ging, kende ik de school dat maakt het net wat makkelijker om te starten en kun je het je snel eigen maken.”

Iedere vierdejaars student krijgt de opdracht om binnen de afstudeerstage een meesterstuk te schrijven. De student gaat in overleg met de stageschool op zoek naar een onderwerp waar hij meer van wil weten en waar onderzoek binnen de school in mogelijk is. 
Kim: “Hierbij stemmen we wensen op elkaar af. Wat heeft onze school nodig, waar is ontwikkeling mogelijk? Wat wil de student graag leren of zichzelf in ontwikkelen?” Dit heeft geresulteerd in drie afstudeeronderwerpen. Automatiseren binnen het rekenonderwijs door middel van bewegend leren (Jordy). Gebruik van denkbeelden in combinatie met beweging leren (Niek) en leesmotivatie verhogen (Bram). “Door de meesterstukken krijgen wij als school actuele theorieën binnen en worden we meegenomen in de nieuwste ontwikkeling van het onderwijs.”

Gaan de kinderen een van de mannen terugzien, na hun stage?
Kim: “Jordy gaat na zijn afstuderen de taak van juffrouw Mieke, die vorige maand met pensioen is gegaan, op zich nemen. Niek gaat na zijn afstuderen in de vervangerspool van de Eenbes en zal binnen Laarbeek actief blijven. Bram heeft een baan aangenomen binnen een ander stichting. Hem zien we helaas niet meer terug.”