Harm Thijssen
Harm Thijssen Foto: Mark Barten

“Ik zet kinderen in de actieve stand”

Zakelijk advertorial

Openbare basisschool Het Klokhuis in Beek en Donk is een school waar iedereen welkom is. De leerlingen worden er gestimuleerd zich te ontwikkelen in wie ze zijn. Het Klokhuis werkt bewust met heterogene groepen (jong en oud gemixt), zodat kinderen van elkaar kunnen leren. In een reek advertorials laat Het Klokhuis zien op wat voor manieren ze de ontwikkeling van kinderen stimuleren. Deze keer is leerkracht groep 5/6 Harm Thijssen aan het woord. Hij vertelt wat activerend spellingsonderwijs inhoudt. 

Harm, wil je eerst kort even iets over jezelf vertellen?
“Zeker. Ik werk nu drie jaar op deze school en ik vind het fantastisch. Coöperatief leren is waar wij in geloven, we doen alles samen. Deze visie past bij mij, ik kan hier - net als elk kind - zijn wie ik ben. Ik werk met hele fijne collega’s van alle leeftijden en de sfeer is heel erg prettig. Bovendien vind ik de leeftijd van de leerlingen in groep 5/6 interessant. Kinderen van die leeftijd hebben nog een hele grote fantasie waar je goed bij aan kunt sluiten.”

Bewegend leren is geïntegreerd in veel van de lessen op Het Klokhuis. Wat is de gedachte achter bewegend leren?
“Normaal gesproken hoeft een leerling tijdens een les alleen maar te luisteren. Niet elk kind kan zich echter evengoed concentreren. Wanneer je leerlingen laat bewegen, neemt de concentratie toe en blijven dingen beter hangen. Door beweging toe te voegen aan mijn les, zet ik kinderen in de actieve stand. Kinderen zijn meer betrokken, raken enthousiast en beleven meer plezier aan de les én het levert ze ook nog eens belangrijke ervaringen op.”

“Het is prachtig om te zien en horen wanneer een kind zegt
‘Ik ben gegroeid op mijn manier!”

Hoe breng je dit in de praktijk tijdens een spellingles?
Harm: “Dat kan op diverse manieren. Ik kijk eerst goed naar de kinderen en pas daar mijn les op aan. Ik ga bijvoorbeeld naar buiten, verdeel de klas in groepjes en ga woordestafette met ze doen. Ik schrijf zinnen op een blad en kinderen moeten telkens rennen en met potlood woorden invullen. Maar niet alleen woorden, ook bijvoeglijke naamwoorden, voorzetsels en voegwoorden komen aan bod. Of we spelen woorddictee met stoepkrijt. Na afloop sluiten we de les altijd samen af in de klas, dat is belangrijk.”

Hoe ziet die afsluiting eruit?
“Na afloop van een actieve spellingles gaan we in de klas samen bespreken wat de kinderen hebben ingevuld. Klopt dit en zo niet, waarom niet? Of wat kun je een volgende keer anders doen? Dat er meer blijft hangen tijdens een actieve les leert de praktijk; als ze even het juiste antwoord niet kunnen vinden, zeg ik vaak ‘weet je nog toen we buiten waren en we dat ene woord leerden?’. Je ziet dan vaak dat het juiste antwoord spontaan boven komt drijven.”

Tot slot. Het woord ‘samen’ komt steeds terug. Wat levert ‘samen’ op volgens jou?
“Het mooie van coöperatief leren is dat we kinderen leren kijken naar hun eigen groei. Ze hoeven niet ‘de beste’ te zijn of beter dan hun buurman of buurvrouw. Het is prachtig om te zien en horen wanneer een kind zegt ‘Ik ben gegroeid op mijn manier!’.”