Afbeelding
Foto: Mark Barten

“Verbinding is één van onze kernwaarden”

Zakelijk advertorial

Aan het begin van elk schooljaar richt OBS Het Klokhuis zich met veel zorg op de groepsvorming en het verbinden met elkaar, zodat zowel leerlingen als leerkrachten vol vertrouwen het nieuwe schooljaar kunnen starten. Waar leerlingen voorheen een nacht op kamp gingen, is na de coronaperiode voor een andere invulling gekozen; de zogenaamde ‘Topgroep 2-daagse’. Leerkracht van groep 4a Melissa Gilsing vertelt enthousiast wat dit precies inhoudt.

Melissa, leg uit. Wat doen jullie tijdens deze 2-daagse precies?
“De hele school staat twee dagen lang in het teken van samenwerken. Er vinden allerlei activiteiten plaats waarbij leerlingen uitgenodigd worden tot samenwerken. Op die manier leren ze elkaar beter kennen en dat heeft een positief effect op de groepsvorming.”

Werken jullie als leerkrachten ook samen?
Melissa: “Zeker. Als aftrap van de Topgroep 2-daagse voeren we een toneelstuk op voor alle leerlingen. Een goede samenwerking is hierbij belangrijk want niet elke leerkracht staat even graag op het podium bijvoorbeeld. We kijken heel goed naar hoe we iedereen in zijn of haar kracht kunnen zetten. Dat vinden we belangrijk, óók bij leerlingen.”

Wat voor activiteiten vinden er zoal plaats Melissa?
“Op dit moment zijn de kinderen bezig met een zogenaamde blokposter. Dit is een grote tekening die in stukjes wordt ‘gehakt’. Kinderen moeten samenwerken om de poster te complementeren. Wat je ziet gebeuren, is dat ze met elkaar gaan overleggen en andere kinderen erbij betrekken. Op die manier worden ook de wat stillere leerlingen bereikt en leren ze de conflicten die ontstaan samen op te lossen. Dat is echt mooi om te zien! Een ander voorbeeld is de ‘brug van vertrouwen’. Tijdens de gymles (Groene Spelen) houden leerlingen houten planken vast en vormen zo samen een brug waar telkens een leerling overheen mag lopen. De een durft wel, een ander helemaal niet maar uiteindelijk lukt het iedereen. De hele klas kan dan zeggen ‘wij vertrouwen elkaar’. Ik krijg er nog elke keer kippenvel van!”

De lunch draagt ook bij aan een gevoel van saamhorigheid begrijp ik?
Melissa: “Absoluut! Vandaag gaan we als activiteit met elkaar de lunch bereiden. We maken pizza en gaan samen de pizzabodems beleggen. Maar ook tijdens de reguliere schooldagen zorg ik ervoor dat het eetmoment een gezellig moment van samenzijn is. Ik lees dan vaak voor, zodat de kinderen rustig kunnen eten. Vaak ontstaan er daarna spontaan de allermooiste gesprekken.”

Tot slot. Verbinding is één van jullie kernwaarden. Waarom en hoe zie je dat terug?
“We geloven in de driehoek ouder-kind-leerkracht. Die driehoek staat voor verbinding o.a. door samen te werken. We kiezen in de eerste plaats voor heterogene klassen waar kinderen van verschillende leeftijden worden gestimuleerd samen te werken. Daarnaast werken we heel nauw samen met (groot)ouders. Ook tijdens deze 2-daagse kunnen we rekenen op een grote betrokkenheid.

Maar ook binnen ons team is er veel aandacht voor de onderlinge samenwerking. Er werken hier heel veel verschillende mensen en we leren ontzettend veel van elkaar. Je wordt hier in je kracht gezet en kunt helemaal jezelf zijn en dat is precies wat we onze leerlingen mee willen geven!”